Utrustning?
Hej!
Just nu har jag planer på att utöka min fotoutrustning lite. Vet dock inte hur jag ska göra, behöver inte fler objektiv för tillfället utan det jag är ute efter är ljussättning.
Så min fråga är nu hur ljussätter ni när ni t.ex. fotograferar porträtt på hästar? Är det naturligt ljus eller används reflexskärm, blixt etc. Berätta gärna!
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Jag använder bara naturligt ljus. Jag skulle gissa att det blir lite jobbigt att använda blixtar och/eller reflexskärm för ljuset ifrån båda dessa blir ganska starkt och jag misstänker att hästar kan bli rädda för detta. Å andra sidan så har jag aldrig testat att använda min reflexskärm vid hästfotografering, vem vet, det kanske går utmärkt?
Har du inte en reflexskärm kan jag iaf rekommendera det till all annan sorts fotografering. Skitbra! =)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag använder mig bara av naturligt ljus. Som #1 säger så blir hästarna nog rädda för reflexskärmen, provade det en gång med mina getter men dem flydde i skräck, haha. Blixt kan bli fint ibland, om det är riktigt proffsigt gjort, inte med den inbyggda blixten t.ex. Såklart behöver inte alla hästar vara rädda för reflexskärmar. Jag vet en fotograf hon använder alltid sin reflexskärm tom i rörelese.
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
Jag brukar använda reflexskärmen om det går med hästar, en del är rädda, men då sträcker dom och blåser upp sig fint så det kan ju vara till en fördel också :p Fast jag brukar inte vilja använda den i starkt solljus för då blir de bländade och det gillar inte dom flesta. Så, det går att använda refelxskärm :)
Blixt kan man använda om man gör det snyggt, men som #2 säger, inte med den inbyggda.

Jag använder bara naturligt ljus för tillfället. Gärna silat genom något träd eller reflexskärm :) Hade dock velat prova med en blixt att upplysa med i motljus. Har dessvärre förkärlek till naturligt ljus, blixt ser lätt väldigt plastigt ut, så lär nog inte köpa någon :)
Befintligt ljus. Ibland reflexskärm, jag har den minsta (30cm i diameter) så den skrämmer inte hästarna på samma sätt utan ger snarare bara den där lilla extra ljusglimten i ögonen på dem. Men det är sällan jag släpar med den ändå. Kan tänka mig att de stora reflexskärmarna skulle skrämma hästen mer.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Det är sällan jag använder reflexskärm när jag fotar hästar, men de ggr jag gjort det har jag använt en 80cm och de har inte skrämt hästarna.
Oftast är de befintligt ljus som gäller :)
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Jag fotar mest action och de få porträtt som fotas är enbart med naturligt ljus.