Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1122 ggr
Saiipz
0

Inne i ridhuset...

hejsan!
vet nån vad man ska ha för inställning, eller fixa med för att de ska bli bra bilder i ridhus? :)
har prövat alla olika "standard inställningar" men behöver man något speciellt obejektiv? xd

skulle vara till stor hjälp! har en canon, och den har en så länge bara blivit super suddiga kort i ridhuset.
(den funkar annars super, utomhus, och i stallet)

mvh moa

Varje chans är en risk. Varje risk är en chans..

Mari
0

Eftersom det ofta är mörkt i ridhus så har jag fått använda så stor bländare som möjligt (jag har 2,8 som störst), högt iso samt ganska långa slutartider (runt 100) för att få det någolunda bra.

Jag har en canon 40d samt ett tamron 70-200 2,8 men jag fotograferar sällan i ridhus eftersom det blir så dålig kvalité på bilderna, speciellt när hästarna hoppar

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Saiipz
0

hur fixar man med de då?
lånar bara canon av min syrra mesta dels av tiden.
använder annars ibland nikon:)

Mari
0

#2 Menar du hur man fixar med inställningarna? Sätt först och främst kameran på manuell, sedan klickar och drar man på de olika knapparna och spakarna. Jag råder dig till att läsa manualen då det är olika sätt för olika kameror.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mari
0

Glömde tipsa om att ett stativ kan vara bra att ha! Då slipper man oskärpan som blir när man håller i kameran och har för långa tider :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mooaaa
0

Jag brukar ha en bländare på 4 och en slutartid på 1/200 ungefär.. Har inget ljusstarkt objektiv än ^^
Man måste höja ISO:n men för mig så brukar det räka med 3200. Bilderna blir lite brusiga, men det får man nöja sig med när man inte har ett ljusstarkt objektiv!

Saiipz
0

Tack för alla svar! :)
får väl som sagt pröva mig fram lite med hjälp av råden från er, och läsa manualen lite mer xd

Saiipz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här är ett ex på hur de var förut: 
och då var de ändå bättre än vad de bruka ;)

[alezan]
0

#7 Väldigt förenklat så är det så att om du kör på autoinställningar i den här bilden kommer troligen det mörka i ridhuset kontra det gigantiska ljusinsläppet bakom hästen "reta upp" dina inställningar till att tro att det är ljusare än vad det faktiskt är.

Vore jag du skulle jag utgå från bländaren - som bör vara så stor som möjligt - och därifrån laborera med ISO och slutartid.

Sist men inte minst precis som #3 säger, sätt dig ner och läs manualen :)