Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 2822 ggr
malinhanak
0

Blixt?

Jag undrar lite om blixt vid hästfotografer, främst under tävling. För har alltid fått hör och läst att det inte är tillåtet att använda blixt så jag undviker alltid det? Hur gör ni?

Mari
0

Jag undviker alltid blixt vid tävlingar, mestadels för att jag inte vill störa ekipagen på något sätt och dels för att jag inte tycker om själva ljuset som blir när man använder blixt - bilderna brukar bli så himla platta.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Aldrig blixt när jag fotar hästar, framför allt inte på tävling. Känns respektlöst mot ryttarna att anväda det eftersom hästarna kan bli rädda och det kan störa rätt mycket. Dessutom håller jag med Mari, ljuset blir sällan snyggt med den inbyggda blixten.

IdaT
0

Eftersom jag inte har någon blixt använder jag aldrig det. Jag använde inte heller blixt med min gamla kamera, som hade en. För porträtt fotografering och liknande i ridhus skulle jag hellre använda lampor som ljussättning än blixt.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

PaulineH
0

Jag använder definitivt inte blixt - dels för att jag helt enkelt tycker att det är snyggare med naturligt ljus och för att jag inte vill störa hästen eller ryttaren. Skulle aldrig få för mig att använda det på tävling heller, just för att det är just tävling.

Blixt eller lampor hade jag kunnat tänka mig för snygga katalogbilder eller porträtt, men då krävs ju ofta lite mer än en liten enkel kamerablixt.

KarinWarnmark
1

Använder aldrig blixt. Under Göteborg Horse Show 2007(?) stod de så mycket pengar på spel att de bad publiken att inte använda blixten för att vissa hästar blev så störda av det. Lyssnade publiken? Ja, hälften kanske… De andra sket i det fullständigt vilket jag tyckte var respektlöst.

Har själv varit med om att få kamerablixtar i ansiktet när jag tävlade ponny. Mindre roligt då det var många moment att få honom avslappnad på banan och det blev inte lättare efter att en kamerablixt hade skrämt upp honom…

//Karin 
Officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012
warnmark.blogg.se

[alezan]
0

Användning av blixt är väl alltid en smaksak och de hästar på högre nivå som inte klarar av ljussken från en blixt uppe på läktaren - där de flesta fotografer trots allt hamnar - kanske borde fundera på en annan karriär..

Att använda blixt på en stor arena och tro att den gör skillnad är däremot att lura sig själv då räckvidden för en blixt på sin höjd sträcker sig till att krydda upp ljuset för bilder av eventuella prisutdelningar.

#5 de som "sket i det fullständigt" har förmodligen i 99 fall av 100 ingen aning om hur man stänger av blixten på den egna kameran vilket gör att det alls behöver handla om bristande respekt utan om teknisk okunnighet.

malinhanak
0

Intressant att läsa allt. Använder aldrig blixt själv till tävlingar eller särskillt mycket över huvud taget. Leker ibland med blixt då jag tar svartvitt och porträtt på människor men har inte så mycket utrustning än.

Men ofta är det någon som påpekar att skuggorna blir väldigt markanta på en del kort och tycker man skulle lättat upp med blixter men det funkar inte på tävlingar…

KarinWarnmark
0

Nej, antagligen så hade många ingen aning om hur man stängde av blixten men om jag hade haft den okunskapen hade jag hellre lagt undan kameran och njutit av showen. 

//Karin 
Officiell bloggare Göteborg Horse Show 2012
warnmark.blogg.se

Cronsell
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder nästan aldrig den inbyggda blixten. Testade att lätta upp bilden lite för att få med både häst och himmel utan att behöva bearbeta den supermycket i datorn, men det gick sådär.
Den inbyggda blixten har för hårt ljus, tyvärr.Som tur är finns det diffusers att köpa :)

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

Adrina
0

#9 är bilden du visa tagen med blixt & diffuser?

Cronsell
0

Bilden är tagen med den inbyggda blixten (canon eos 7D) och utan diffuser.

diesel92
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

fotar aldrig med blixt, speciellt inte runt djur då dem kan bli rädda eller få blixten i ögat.

Cronsell
0

Att fota med blixt är inte så farligt som du tror. De flesta djur bryr sig inte och om de gör det så rycker de oftast bara på huvudet och undrar vad det var som hände.

Dock ska man aldrig fota med blixt på tävlingar, det är väldigt respektlöst.

Adrina
0

#13 Det beror ju helt på djuret/hästen. Vissa hästar blir rädda & andra inte. När jag provade att fota mina getter med blixt i helgen flydde dem till andra sidan av hagen, haha! Och dem är exakt lika tama & även trafikvana som en vanlig ridhäst.