Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 3137 ggr
Cronsell
0

Ridhus

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska snart fota i ridhus för att testa ett objektiv jag lånat från jobb men undrar om ni har några inställninstips?

Jag har en Canon eos 7D och har lånat ett Canon EF 70-200 f/2.8 L USM II

Jag har kommit fram till att förljande inställningar borde funka:

Slutartid: 1/320
Bländare: 2.8-3.5
ISO: 400+
VB: Ingen aning, testar mig fram.

Räknar med högre ISO.

Jag vet inte vilken häst hon ska rida, men hon har en skäck och en brun historia.
Skäcken är väldigt kontrastrik eftersom han är både vit och mörkbrun.

Men har ni några tips på hur man ska göra för att få ljusa, skarpa bilder?

Bå bilden ser ni både Jussi (skäcken) och Fagus (brunisen). Vet som sagt inte vilken häst jag ska fota :P

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)

[PeterWem]
0

Fotograferade i ridhus igår.

7D 70-200/2,8L IS II ISO 6400 2,8 och 1/320-1/160 beroende på var i ridhuset de befann sig.

IS fick jag ha mellan läge 1 och läge 2 beroende om de red eller stod still.

Jag hade AI Servo och satte att kameran skulle följa föremålet på snabbaste läget, och inte i medelhastighet som är default. De fem centrala fokuspunkterna var aktivierade så jag aldrig skulle missa målet.

Efter ett tag sänkte jag exponeringskompensationen med 1/3 steg med så jag fick litet snabbare slutartid.

Bilder finner du här.

Fotografera i raw och sätt kamerans vitbalans på lysrör så borde det bli bra där med.

Behöver du så var inte rädd för att gå upp till ISO 12800. Hellre brusigt än suddigt. Eller så under exponerar du ISO 6400 och ljusar upp bilden i Canon Digital Photo Professional. Bilden nedan är samma som i länken ovan men brusreducerad i Canons DPP.

PS. Canon EF 70-200 f/2.8 L USM II finns inte. Antingen Canon EF 70-200 f/2.8 L USM eller Canon EF 70-200 f/2.8 L USM IS II

Cronsell
0

Tack för tipsen.

Oj, jag missade nog att skriva IS :P

Detta blev bästa bilden.
Lite synd på det kapade örat, men sånt händer.

Det var nog tredje gången jag fotade i ridhus och det är det absolut värsta jag vet.

Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)