Kritik - Hopptävling
Skulle vilja ha kritik till dessa 3 bilder.De är smått redigerade beskärningar,konstraster och färgmättnad.:)Vet att hjälmen är avskyren på bild #1 men gillar den ändå..:)
Jag har fotad i RAW-format.
ISO 400 Exponering: 1/320 Bländare: 4.5
Erika, ~värd på dressyr~
Jag skulle rekommendera att du inte har så lång slutartid.
#0 och #2 är båda väldigt suddiga.
Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)
Håller med #3 men annars fina bilder med väl anpassade färger & kontraster. På #0 är de vita partierna väldigt utfrätta men det kan ju vara svårt. Det krävs ungefär 1/640s för att stoppa rörelse. Du hade lätt kunnat dra upp ISO till ungefär ISO 320, jag tror inte något brus hade synts till då.
#2 Är lite mörk & hade velat se hela bakhoven.
#1 Är rätt tajt beskuren både uppe & nere, även lite sned (?)
#0 Är också lite sned, räta upp den så blir det nog bättre.
Nu peka jag bara ut de dåliga sakerna med bilderna, haha kanske lite trist för dig. Men alla bilder är fina i sin helhet!
mvh http://johannafranssonfoto.blogg.se/
Medarbetare på Degus
#4 Ja jag håller (fortfarande haha) på att testa mig fram.Går väldigt långsamt då jag inte fotar så mycket utan blir mera fotograferad själv.Och vi har inte så mycket tävlingar på klubbarna här.
Och jag är väldigt tacksam över att få svar på vad andra tycker är mindre bra med mina bilder.Det hjälper ju ändå mig framåt?! Och sen är det ju skrivet på ett konstruktivt sätt så det är inte trist alls!:)
Erika, ~värd på dressyr~

Hmm, jag tycker inte att bilderna är speciellt "suddiga" Jag tycker dom är hur bra som helst, men visst kan man smakmässigt fixa till dom ,
BIld #0 Jag vet inte hur/om du har beskurit bilden men jag hade först rätat upp den och sedan beskurit den lite tajtare, sedan hade jag lagt på lite mer skärpa/kontrast.
Bild#1 Där har du som du själv skrev missat lite på hjälmen, och det är ju inte i min smak men för övrigt så gäller det samma som föregående bild, + lite uppljusning av hennes ansikte hade inte varit fel.
Bild#2 Lite mer skärpa/kontrast, uppljusnig av häst/ryttare och sedan gjort bilden lite "kallare" då den för mig är lite lite för gul. men allt detta är bara en smaksak, jag tycker dina bilder är helt klart bra.
Jag fotade nyligen en tävling och kom fram till att en slutarhastighet mellan 500/s-1000/s är att föredra för en sådan tävling och kan man hålla sig med dom slutartiderna så bli det fler bilder att behålla
men som jag sa du har fått helt ok bilder enligt mig.
/Uffe