Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 02-kritik-rörelse
Läst 3139 ggr
PaulineH
0

Kritik - Stegring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har varit dålig på att uppdatera, men som de säger - bättre sent än aldrig!

Här är två bilder jag och en kompis tog för ett tag sen. Där är väl 300 bilder i sessionen, men ett par blev bättre än andra. Personligen har jag mest träffat hästar som inte lever runt, busar eller stegrar sig, så jag blir alltid lite fachinerad av hästar som stegrar på kommando! Därav en viss favorisering av just stegringsbilderna;)

Man kunde säkert ha redigerat bildrna något, men jag försökte hålla det i "Au Naturell".

Jag tar gärna lite kritik på bägge bilderna:)

DeniceP
0

Räta gärna upp bilden/bilderna Glad

/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

PaulineH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild nr 2.

Såg att den blev lite väl stark i färgsticket. Gissningsvis pga konverteringen till web-bild, men men…

PaulineH
0

1# Den första är tagen i en backe, så den har jag försökt räta upp i relation till hästen för att det inte ska se ut som att håller på att falla omkull:P Jag gjorde ett försök att räta efter bakgrund, men det såg bara märkligt ut med tanke på när man tittade på helheten.

Andra bilden har jag faktiskt inte reflekterat över, så där kanske går att räta lite?

DeniceP
0

Jag blir mest störd av att träden längst bort i bakgrunden är så snea, så horisonten blir helknasig. Jag lägger automatiskt huvudet på sned när jag kollar på bilden :)

Då du inte hade lagt ut den andra bilden när jag skrev första kommentaren menar jag inte den, den ser rätt bra ut :)

PaulineH
0

4# Jo, jag förstår vad du menar. Jag försökte själv fixa till problemet, men då ser det å andra sidan ut somm om hästen trillar framlänges…:/ Men jag förstår din poäng och kan hålla med om att det ser lite konstigt ut.

Får la försöka att helt enkelt skippa att stå i backiga landskap och plåta - alternativt köra liggande bilder så att det framgår bättre att landskapen är snett!;)

DeniceP
0

Försök klona horisonten rak, det hade jag gjort eftersom bilden i övrigt är jättefin Glad

GuineaPiggy
0

Jättefin bild, lite småminus bara enligt mig;)

- Horisonten ungefär mitt i bilden, det tycker jag ger ett ganska trist intryck, särskilt när himlen är så grå och tråkig som på bilden.

- Ryttaren sitter som en hösäck, även om jag förstår att det är svårt med det barbacka på en stegrande häst.

- Hästen har öronen vinklade bakåt, hade givit ett mer livfullt och spännande intryck med framåtvinklade (även om det ju inte precis är fotografen som styr det;)).

Annars jättefin bild med fina färger, vacker häst och snyggt klädd ryttare, jag skulle tyckt det var finare om hon var barfota, men det är ju en smaksak;)

Kanske ett gladare uttryck hos ryttaren också hade varit på sin plats, hon ser nästan uttråkad ut:).

Men verkligen en fin bild!

Hey, I know you!

GuineaPiggy
0

Oj, såg inte andra bilden;)

Den innehåller väl lite det jag pratade om, glad ryttare, glad häst= nästan automasiskt fin bild:)

Dessutom finare bakgrund^^

Hey, I know you!

PaulineH
0

6# Så hade man ju faktiskt kunnat göra. Tack för tipset - ska pröva!:)

7# Ja, tyvärr är det ju lite svårt att inverka nämnvärt på hästen i detta fallet. Ryttaren är ju också lite svårt att kontrollera, även om jag förstår din poäng.

Lägga om upplägget och ta horisonten på annat ställe är ju något jag skulle kunnat ändra på, och såhär i efterhand kan jag också se att det skulle kunna vara på sin plats med lite förändringar. Bilden är väl lite "klurig" i sin beskärning och upplägg överlag tror jag.

Adrina
0

Håller med dem andra om ryttarens uttryck på #0, annars stör jag mig inte så mycket på bakgrunden dem står ju i en uppförsbacke så klart den är sne men - den är jättefin!

#2 Är superfin, ren bakgrund trevlig bild när jag tänker på uttryck både hos häst och ryttare. Skärpa, färger, kontrast är super!

Galoppfoto
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Första bilden är inte alls sned och att få en horisont som är kantad med träd rak är svårt, träd växer ojämnt.
Det ENDA jag skulle förbättra på bilden är tajtare beskärning dvs mindre luft kring ekipaget. Annars så är det en tekniskt bra bild Glad

/Malin, medarbetare på Engelskt Fullblod
www.ingaballar.blogg.se
"There are fools, damn fools and those who ride in steeplechase"

Hestekunst
0

Hei, Pauline!

Er ikke helt enig med de andre her. Det første bildet du la ut var rett og slett magisk for meg. Du har fått til flott fokus på hesten som vises skarpt. At bakgrunnens linjer er litt skjeve gir mer liv i bildet. Det er ihvertfall slik jeg oppfatter det. Skaper spenning. At jenta ser så "laid back" ut og hesten ser vill ut (med ørene vendt bakover) skaper også liv i bildet ditt. Bukker for dette bildet. Du er utrolig flink!

Rart å lese hvor forskjellig oppfatning vi mennesker har for ethvert bilde. Smaken er så forskjellig fra person til person. Et bilde trenger ikke alltid å være "teknisk riktig" for å falle i smak… :)

Bilde nr. to var også helt nydelig. Skulle ønske jenta satt oppå ryggen på hesten og ikke hang på siden (men sikkert ikke lett) :) Hesten ser skøyeraktig og leken ut, og det er positivt i uttrykket. Et helt herlig bilde. Dette hadde jeg kjøpt glatt om det var av meg og MIN hest!! :)

Vh, Lotte Johansen

www.Hestekunst.com

Swinx
0

kamera? <3

PaulineH
0

Jag får tacka och bocka så mycket för all kritik! Allt är mycket uppskattat, även om jag har varit dålig på att uppdatera ordentligt med svar. Men som sagt, tack så mycket, och det är jättekul att höra vad andra tycker!

Också kul att höra att det finns så många olika åsikter om bilderna. Jag försökte pillra lite med att klona träden rakt, men det såg bara konstigt ut. Kan med andra ord låta bilden vara som den är med hyggligt gott samvete, då åsikterna kring horisontlinjen verkar vara lite 50/50!;)

Men tackar ock bockar återigen för all kritik - allt sånt är uppskattat!

13# Kameran är en Nikon D700 med en nikkor 80-200 f/2.8 glugg.

Swinx
0

Vad kostade objektivet? (Lite OT men letar efter ett nytt :P) <3

mille-star
0

#15 Ett nytt nikkor 70-200/2,8 som säljs idag ligger på runt 20000kr.

PaulineH
0

Jo, fast det här var ju 80-200 modellen, och den ligger rätt mycket billigare än 70-200:t :)

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad de ligger på, men det går ju att kolla.

mille-star
0

Just därför skrev jag "ett nytt som säljs idag"! Är man intresserad av de äldre objektiven så finns ju alltid blocket man kan kika på!

PaulineH
0

18# Ah, okej! Jo jag såg att de inte säljs som nya av så många av återförsäljarna längre. Synd, då det är en himla trevlig glugg!

Dock finns där fortfarande nya att köpa hos vissa företag.

… Och appropå det 15#, så ligger nypriset på runt 8000 idag!;)

uffelarsen
0

2 st riktigt riktigt fina bilder. Jag tycker om dom precis som dom är. Ändra ingenting på dom, det hade i varje fall inte jag gjort. Önskar bara att jag hade haft tillgång till en sådan ryttare/häst, då hade minneskorten/kameran fått lite att bita i.

Mumsiga bilder båda två!  (hmm kan man säga så ?) Skrattande

Dessa bilderna är i en egen klass , dom sticker verkligen ut.

Uffe

www.ulfendorfen.com

PaulineH
0

20# Tack så mycket! Vad kul att höra!

Haha, jo, man kan nog säga så;)

Åhjo, minneskortet är lätt att fylla med den här duon. Det tog i alla fall inte lång tid för mig att fylla mitt!

Invisible
0

Fotografiskt sett tycke jag bilderna var mycket trevliga! För övrigt säger jag som #7, att ryttaren faller ihop, samt att att det svider lite i ögonen att se på bettet och hästens mun i #0. Men det är ju inget du kan påverka som fotograf, såklart!

Alex
1

Första bilden tycker jag är bra rent fototekniskt. Men för mig ska en bra bild ha mer än att bara vara bra tagen. En bra bild för mig förmedlar en känsla, sen är det ju olika vad för känsla man vill förmedla med en bild. Men den bilden ger mig en känsla av en uttråkad ryttare och en häst som försöker fly från något otrevligt och jag får därmed ingen som helst trevlig känsla av bilden. Och jag antar att det inte är detta som är meningen att förmedla..? I så fall känns ryttarens kläder väldigt fel. Inte meningen att få någon ryttare/hästägare att må dåligt över detta, utan det är känslan jag får av bilden helt enkelt.

Andra bilden tycker jag mycket mer om! Härliga färger och betydligt mer glädje, med ett ögonblick som ser ut att vara lite oplanerat med en ryttare som glider av hästen och en häst som verkar mycket nöjd över att ha lyckats med sitt bus! Riktigt bra bild enligt mig! Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PaulineH
0

22#

Tack, trevigt att höra!:)

Nej, som sagt, allt är ju inte så lätt att planera när det är djur inblandat. Bettet däremot satt mest där för att det skulle fotograferas. Inget som ryttaren normalt rider med, så där var väl lite ovana av att rida på stång inblandat. Jag kan förstå henne i det avseendet!

23# Jag förstår definitivt vad du menar. Hade jag fått välja så hade herr häst gärna fått peta fram öronen lite, men som sagt - det där med att få djur att posera som man vill är inte alltid det enklaste. Klädvalet däremot tar jag på mig själv - det var mer min idé.:P Hade lite brist på hyggligt fotovänliga kläder, så man tager vad man haverXD

Men jag försår vad du menar. Hästens uttryck ffa är något jag skulle vilja ändra om jag kunde, men som sagt - det är svårt att posera djur efter eget önskemål. Men visst hade en del ändringar gett en annan känsla i bilden, det håller jag helt med om!

Alex
0

#24 Det är alltså inget fel på klädvalet, om du bara lyckats fånga den känslan jag antar att du var ute efter egentligen. För till den känslan (en mer härlig, frihetskänsla) så passar det ju jättebra.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

PaulineH
0

24# Åh fan, jag som läste din kommentar fel. Får be om ursäkt!

Nej men då hänger jag med i hur du menar, och kan bara hålla med om att det blir fel i kombinationen av känslan och klädval.