Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 2114 ggr
HoneyPie
0

Problem med min Canon EOS 500D

Har haft min Canon EOS 500D i ungefär ett år och var jättenöjd med den i början men nu desto mindre nöjd. Fokusen krånglar och bilderna blir brusiga och oskarpa, trots att jag varken har får kort slutartid eller högt ISO. Använder två olika objektiv och det blir inte bra med något av dem.

[PeterWem]
0

ladda upp en fullstor bild på t.ex. megaupload.com och posta länken här.

karinlindberg
0

Angående fokusen så krånglade min förra Canon (en 400D) också.. Har hört flera med Canon 400, 450 och 500 som har haft problem med själva autofokus-"motorn". Jag gjorde så att jag helt enkelt lämnade in kameran i affären, så skickade de iväg den till Canons verkstad i Malmö. Några veckor senare kom den hem - som ny! Allt gick på försäkrningen också.

[alezan]
0

En krånglande kamera kan ju även bero på hur man hanterar den. En kamera som man sköter om har bättre odds på att leva och frodas under lång tid.

Diizkmedel
0

Har precis samma problem med min 1000D. Super jobbigt, börjar se ut som om jag fotat med en mobil kamera :/

That that don't kill you can only make you stonger

[PeterWem]
0

#4 Har även du en fullstor bild som ser kass ut från din 1000D skulle du kunna ladda upp den på megaupload.com.

En 1000D är förövrigt en mobil kameraFlört

Diizkmedel
0

#5 Kan inte ladda upp på megaupload, så vet inte riktigt hur man gör :/

Jag vet :P Men ska köpa en ny så fort jag har råd, har inga pengar just nu :P

[PeterWem]
0

Nä, den var visst ovanligt seg att komma in på.

http://2shared.com finns med.

Diizkmedel
0

#7 Tack :)

Här kommer en dålig bild, men den visar den dåliga kvalitén :)

http://www.2shared.com/photo/aLBtYfEC/IMG_4919.html

[PeterWem]
0

Inte konstigt den bilden ser ut som den gör.

Med ISO 1600, brusreducering och bländare 18 kan det inte se ut på annat vis.

AI focus AF är dessutom inte pålitling och hittar inte skärpan som den ska. Ska man fota rörelse ska man använda Servo istället. I den här bildens fall låste AF sig på den högra gröna plinten, så det var väl helt rätt skärpeplan som ryttaren.

Med en kamera i APS-C-format blir det sämre bildkvalité när man kommer över bländare 8.

Nästa gång du fotar utomhus, använd ISO mellan 100-800 och bländare mellan 5,6-8 så ska du se på annat resultat. Sätt även kameran på AF Servo och använd den mittersta fokuspunkten. Och glöm inte slå av brusreducering för ISO.

Diizkmedel
0

#8 Tack :D Du verkar vet mkt :) Ska köpa ny kamera, men vet du vilken som är bättre, 7D eller 60D? :)

[PeterWem]
0

Ska ladda upp litet mer info angående bländarens påverkan på bildkvalitén inatt/morgon.

7D är bättre på allt utom LCD:n och vikten. men frågan är om du behöver det. Ta en titt på skillnaden här och läs längst ned. Å andra sidan kostar en begagnad 7D ungefär som en ny 60D.

Begagnad 7D eller en ny 60D så har du pengar över till optik.

Diizkmedel
0

#11 Tack :D

[PeterWem]
0

Sådär, länk till hur diffraktionen påverkar bildkvalitén.