Skicka foton på posten?
Hej! Håller på och kollar olika alternativ för att skicka fotoutskrifter, posters mm på posten (alltså inte som fil på cd) Har hittat papprör som man kan skicka i, kuvert med kartongsida i, avlånga kartonger etc.
Ni som skickar fotoutskrifter till era kunder:
Hur paketerar ni era fotoutskrifter?
Vilka storlekar har ni på de utskrifter ni säjer (och vilken typ av emballage till stora resp. små utskrifter)?
Vart köper du emballage?
Vore intressant om någon vill dela med sig av sina erfarenheter om vad som funkar bäst, vad som är mest prisvärt osv :) Har sökt mycket på egen hand men har inte hittat något som känns riktigt prisvärt ännu.
Största storleken jag säljer är 30 x 40 cm. När jag framkallar mina bilder får jag med ett helvitt kuvert i rätt storlek, så jag "återanvänder" det. Jag klipper till en lagom stor kartongbit och lägger i kuvertet, så att det inte ska gå att vika. Det är väldigt prisvärt kan man ju lugnt konstatera och jag mina kunder har aldrig klagat på att några bilder har blivit vikta eller liknande så jag litar på att det funkar bra genom posten också.
30 x 40-bilder går dock inte ner i brevlådan, så skickar jag sådana får jag gå direkt till ett postenkontor/utlämningsställe och lämna in det, men det funkar lika bra det! =)
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Vi skickar enbart i kuvert som är 100% kartong oavsett om bilderna håller 10x15 eller 30x45. Vanliga kuvert med en sida av papp har en tendens att vika sig i posten = ej glada kunder. Större förstoringar än 30x45 eller till kunder där det är uppenbart att det går med flygpost får sina produkter i papprullar.
Canvas skickas i kartong med frigolit och bubbelplast.
Tack för era svar! :) Fler får gärna dela med sig av sina erfarenheter :)
#1 Ok, visste inte att det fanns så stora kuvert :P Vad får du för ungefärlig fraktkostnad när du skickar så pass stort? Lägger du kartong i så blir det väl inte så tungt men måtten kanske blir skrymmande?
#2 Vart köper ni kuvert som är helt i kartong? Jag har sökt på sånna men hittar inte, vet inte om de har något speciellt namn?, kanske därför jag knappt hittar något.
När det gäller papprullar, finns det rullar som är kortare än 50 cm? Jag hittar bara rullar som är 50 cm som kortast, det känns lite långt, skulle vilja ha nått som är kanske 35-40 cm lång istället. Eller nån typ av avlång kartong med de måtten.
jag skickar in mina bilder och får de framkallade vilket är så mycket enklaare. Jag skickar sedan iväg bilderna i den paketering jag fick med, billigare och mycket enklare.
#3 Jag bor i Holland så vi köper ju allting här men det måste ju finnas även i Sverige.
#5 Ok! Jag sökte lite mer nu och hittade sånna kuvert som jag söker, men ska kolla mer på i vilka storlekar det fanns och pris.
Nån som har tips på bra prisvärt ställe som säljer "papprullar" till posters mm i sverige? Eller små avlågna kartonger. Vill gärna ha rullar/kartonger som är kortare än 50 cm långa (35-40cm), men 50 cm är det kortaste jag hittat hittills.
#3: Ja, skrymmande blir det ju. Tror att frakten för så stora paket brukar hamna på ca 36-42:-
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag beställer från crimson och använder samma emballage när jag skickar vidare till kunden.