Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 623 ggr
SaraPersson
0

Hjälp med mitt nya objektiv!

Jag har precis köpt ett nytt Objektiv, ett Tamron AF 55-200mm.
Men det var tydligen så att det inte var någon Autofokus när det var till Nikons kameror.
Jag är nöjd med objektivet, men har svårt för att lära mig att fokusera själv.
Är det sådant som man lär sig? Tänkte på tävlingar osv. när jag behöver vara rätt snabb och så.

Snälla skriv och berätta, någon som kanske har sådant objektiv och en samma kamera som jag (Nikon D40).

/Sara Persson.

Anna
0

Ingen autofokus? Är du säker?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SaraPersson
0

Haha, nä det är jag faktiskt inte. Men här är en länk till  denhttp://www.cyberphoto.se/info.php?article=T55-200ni. :)

Anna
0

Om det finns autofokus ska det finnas en liten "spärr" på antingen objektivet eller på kamerahuset bredvid där objektivet ska sitta, och man ska kunna välja mellan "M" och "AF".

Länken fungerar inte!

annaattlid.se

emmaa
0

Har aldrig tittat in här förut, ni verkar ju ha rätt hög aktivitet här inne, skoj!

Såg denna tråd i "senast på ifokus" och anledningen till att autofokusen inte fungerar är för att du har en d40, den kameran har ingen inbyggd AF-motor och du måste därför ha "motorn" i objektivet. De objektiv med inbyggd motor heter någonting med AF-S, AF-I eller DX.

Ring affären och kolla om du kan få byta, de förstår säkert, det är inte alla som har koll på detta och de borde ha sagt det till dig.

emmaa
0

Oj läste nyss att inga tamron-objektiv har den motor du behöver, kolla på sigma (där ska de heta något med hsm eller hms eller nåt) eller nikons egna objektiv med de bokstäver jag skrev förut.

SaraPersson
0

Objektivet heter Tamron AF 55-200/4-5,6 Di II till Nikon AF .

Men det heter ju Tamron AF men det finns ingen kanpp där jag kan byta till Autofokus :(

Anna
0

#4 Så var det ja! Läste slarvigt och såg inte att hon had en D40.

#6 De ska heta AF-S, AF-I eller DX, inte bara AF vad jag har förstått.

annaattlid.se

Emelie-G
0

AF-S är Nikon benämning av objektiv med egen motor. Gå in på den här sidan, klicka för Nikon högst upp och sedan objektiv med egen motor så ser du vilka objektiv du kan välja mellan.

MVH Emelie

SaraPersson
0

Tack för all hjälp! Hoppas verkligen att jag fpr lämna tilblaka det! ! :)