Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 1593 ggr
GaloppHov
0

Hjälp med Nikon D90!

Hejsan!

Skulle behöva lite hjälp här. Mamma ska ut & fota mig med min nya häst nu i helgen, jag har en Nikon D90 (objektiv: Nikkor 55-300). Har dock inte fotat så mycket med den (trots att jag ägt den i snart 1 år), så undrar nu lite över detta med inställningar?

Vi ska bara stå på ängen ihop nu och ta några porträttbilder under dagen så det kommer vara ljust ute & inte några rörliga bilder, nu till saken. Ungefär vad ska man ställa in följande saker på:

-Inställning? alltså, porträttbild/sport/M/S osv.

-ISO-talet? (eller vad man kallar det)

-Bländare? (ställer in den manuellt då jag tycker resultatet blir bättre, eller har jag fel?)

- Slutare?

Och om någon är vänlig & orkar, vad rekommenderar ni för inställningar/tal när man travar & galopperar?

**Jättetacksam för svar!
**(och ursäkta ifall detta är helt fel val av grupp..)

/Sandra :)

Adrina
0

Det är omöjligt & säga exakt. Beror på vädret, ljuset, färgen på häst & ryttare m.m.

Om det är molnigt väder & jag tar rörelsebilder brukar mina inställningar ligga på såhär ungefär: iso: 400, bländare: 2,8, slutare: 1/640

Men somsagt, omöjligt & säga exakt. Det är bara att pröva sig fram, jag fotograferar helmanuellt (M). Jag brukar ta en testbild, se om den blir för mörk/ljus och då sänka/höja bländare/slutare/iso.

GaloppHov
0

Tack! jo självklart förstår jag att man inte kan säga inställningar exakt men på ett ungefär. Ska testa mig fram, tack för svaret!

Adrina
0

Men om jag tar porträtt & det är molnigt väder blir det ungefär såhär: ISO: 400, bländare: 4,5,  slutare: 1/250

mille-star
0

Som ovanstående skrev så är det omöjligt att ge tips på exakta inställningar du ska använda dig av.

Jag hade rekommenderat att du använde dig av A och ställer in bländartalet på lägsta möjliga, ex 2,8, 3,5 beroende på vad ditt objektiv tillåter.

Därefter ser du vad kameran tänker välja för slutartid. Står du still med hästen så behöver du inte ha jättekort slutartid men med ett långt objektiv så hade jag rekommenderat att du använde dig zoomlängden. Dvs zoomar du in till 200 så bör du ha minst 1/200 i slutartid för att undvika skakoskärpa. Om du inte kommer upp i korta slutartider utan kameran väljer något under 1/100 så kan du välja att höja isot. Ju högre iso desto mer brus blir det i bilden. 

För rörliga motiv gäller samma sak, höj isot för att få en kortare slutartid.