FotoPass
Hejsan :)
Jag funderar på dom "riktiga pressfotograferna" i travet hur gör man för att få stå med dom och tex elitloppet måste ,man väl ha ett "foto pass"?
hur gör man för att få ett sånt? Och hur ska man sälja sina bilder för jag mena att pressen och webben har ju tillgång till, de stora företagens arkiv.
Oftast krävs att du har ett uppdrag för att få ett fotopass, du måste alltså ha en kund att fota åt.
Men den kunden kan ju vara vem som helst??
Det vet ju inte dom?`
vart hör man av sig i såfall?
Man hör av sig till PR-ansvarig. Det gjorde jag när jag fick presspass på islandshäst SM.
Ofta så vill de ha "bevis" på vem du fotograferar åt (tidningar osv) så vem som helst får inte presspass.
Caroline Dahlén
Medarbetare på Hästfoto iFokus
Okey men man kan la fota åt säg själv och sälja?
Vem fotade du åt då?
Jag fotograferade åt stallmagasinet om jag inte minns helt fel, var ett par år sen.
Om du vill sälja bilderna för egen vinst så föreslår jag att du mailar PR-ansvarig på den tävlingen om vad de har för regler osv för att få presspass.
På mindre tävlingar brukar det inte vara något större problem, men hör alltid med tävlingsledare eller pr-ansvarig först!
Caroline Dahlén
Har dom någn hemsida eller något?
#6 - Du får väl kolla med arrangören av de tävlingar du är intresserad av.
Beror var du vill stå också. Om du vill stå inne på inneplanen måste du kontakta tex Solvalla PR-ansvarig. Och om det är stora lopp som tex elitloppet ber de en också att backa, så även om man är på innerplan står man inte märmare än ca 15 meter för att inte störa hästarna vid mål.
Man ska så självklart inte heller använda blixt.
det förstår jag :)
Generellt så har reglerna för fotografer inom sport skärpts, de gamla fotopassen finns inte längre utan det är ackreditering som gäller.
Hur lyder dom gentimot dom gamla då??
#11 - förut kunde fotografer veva med sitt fotopass och komma in i stort sett överallt. Nu måste man ansöka om sk ackreditering hos arrangören och dels kunna visa att man är proffessionell fotograf samt att man har en uppdragsgivare att fota för.
Och om du får en ackreditering så kanske den bara gäller på en viss del av banan, exv inte vinnarcirkelt eller stallbacke.
Inom travet så är det Svensk Travsport som utfärdar ackrediteringar.
Här kan du läsa mer http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=137004&highlight=ackreditering
Själv jag kontakter som gör att kommer att kunna stå på banan och plåta vid ponny-SM i hoppning i sommar…med kontakter kommer man långt.
Vad är ackredering?
#13 Ackreditering är som ett fotopass men utfärdat av arrangören gällande en viss tävling och/eller en viss anläggning.
Ok men hur tycker du jag ska få ett foto pass som amatör person ?
#15 Det är nog ganska svårt.
Caroline Dahlén
men ok varför egentligen?
Man kan ju alltid sitta på läktaren och fota där det är tillåtet :)
Hakuna matata!
#15 - kontakta arrangören av den tävling du är intresserad av att fota
#17 - hur menar du? Varför det är svårt?
#19 Som du skrev "proffessionell fotograf samt att man har en uppdragsgivare att fota för" är de som oftast får ackreditering/fotopass och därför rätt svårt som privat amatör fotograf att få ackreditering/fotopass.
Caroline Dahlén
För mig verkar det mer vara en fix idé än någonting annat som gör att du bara måste stå med "riktiga pressfotografer" som du så vackert uttrycker det.
Pressfotograf - oavsett inriktning - blir man inte bara i en pisskvart utan är något som de flesta jobbar sig till under lång tid och något som innebär hårt arbete och inte att man som många verkar tro glider in på en räkmacka med sin första kamera i högsta hugg (och ja alla är vi barn i början men jag tror de flesta förstår andemenigen), står lite bättre till än den vanliga publiken och sedan fotar för sitt eget höga nöjes skull och så slutar det där.
Den typen av fotografer har t.ex de internationella tävlingsarrangörerna - ridsport - ute i Europa fått fläskigt nog av och dessa "fotografer" är inte längre välkomna till tävlingarna som ackrediterad press för att de A inte är yrkesfotografer, B därmed saknar pressleg, C inte har uppdragsgivare och D kort och gott fotar för sitt eget höga nöjes skull och därmed inte har i pressrummet att göra.
Jag är övertygad om - och har även läst på andra forum att så redan är faktum inom andra sporter - att denna trend även kommer komma till Sverige.
Summa sumarum; bara för att man har en kamera i sin ägo innebär det inte att man är fotograf.
Här är dock några tips på att få in en fot i branschen;
Börja i rätt ände
Skaffa rätt utrustning
Lär dig fota
Jobba hårt
Knyt kontakter
Jobba hårdare
Sälj in dina produkter
Jobba ännu hårdare
Sälj dina produkter
Tack för ett bra SVAR!!!
Men jag ska ju inte bara foto och sen vara nöjd utan jag ska göra vinnartavlor
"bara för att man har en kamera i sin ägo innebär det inte att man är fotograf"
Äntligen någon som slog huvudet på spiken!
min kommentar betonar på att jag skall göra vinnartavlor
#24 - om du skall göra vinnartavlor - har du kunder? För konkurrensen är hård, exempelvis så verkar ALN Foto har mer eller mindre monopol på vinnartavlor vad gäller de stora banorna, V75 samt storloppen.
Men om din hemmabana inte har en fotograf så följ Alezans råd och jobba dig framåt och uppåt.
Lycka till
Finns redan en fotograf på min hemmabana

Jag kommer för tredje året i rad vara ackrediterad till Göteborg Horse Show i februari och jag befann mig även mitt framför Globens scen när Bengtsson tog emot Jerringpriset på Idrottsgalan för två veckor sedan. Är 19 år gammal.
Så ingenting är omöjligt, kom ihåg det :)
/ Karin Warnmark
Jo jag vet jag försöker jobba så hårt jag kan men de är inte så lätt när man inte har så mkt "foto kontaker" :S?