Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 2648 ggr
schnecke
0

Fotografera hästar

Hej på er!

Jag har hamnat i en svacka, jag har verkligen ingen fotoinspiration! MEn jag har världens sug att fotografera hästar! 
Så jag undrar, hur brukrar ni göra för att få fotografera dessa underbara djur? Har ni egna hästar, eller har ni vänner som rider osv? Berätta gärna!

Nu när jag ändå håller på med att skriva ett inlägg här så kan jag ta upp en till fundering!

Jag ska snart köpa ett nytt objektiv, har sparat länge nu. Men vet dock inte vilket objektiv jag ska köpa, vilket rekommenderar du för just häst foto? :) Jag har en Nikon D5000 och behöver då ett objektiv med inbyggd motor (af-s).

Jag hoppas på att jag kan få svar på detta. Jag behöver verkligen fotoinspirationen igen! Och lite hjälp på traven till ett nytt objektiv.

Ha det bra!

/ Malin - http://exponerat.webblogg.se

NSphoto
0

Då börjar jag med din första fundering då. Jag tar en promenad (ev cyklar på sommaren), ser om jag kan hitta några hästar (inte så svårt, ganska tätt med hästar där jag bor, även om dom kan vara svåra att hitta). När jag väl hittat dom, och om jag inte har någon inspiration så sätter jag mig utanför hagen och bara tittar på dom, fotar någon bild då och då. Helt utan krav på mig själv, vilket gör att jag börjar tycka det är roligare och roligare att fota, vilket ger inspirationen tillbaka (:

Angående din andra fundering så beror det mycket på din budget. Har du tillräckligt pengar och lust att lägga ut 10'000 kr på ett objektiv så tipsar jag om Sigma 70-200 2.8 DG OS eller om du inte vill lägga ned lika mycket så kanske Tamron 70-200 2.8 som sägs vara lite skarpare men har inte bildstabilisator. Annars skulle jag nog säga Nikons 70-300 4.5-5.6 som duger fint för ca 5000 kr. Sen finns ju Nikons egna 70-200 2.8 vilket du då får betala betydligt mer för, men där får du vad du betalar för!

Hoppas mitt babbel hjälpte dig lite i alla fall, det är inte lätt att hitta ett bra objektiv (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

schnecke
0

Åh, vilket bra tips ang inspirationen! Tack! Dock finns de inte så mycket hästar här jag bor, närmsta häst är ca 5 km.. Men motion får jag då kanske, haha!

Jo, dom där objektiven har jag funderat på. Har tänkt att köpa tamron från cyberphoto men dom säljer inte det objektivet. Dom har jag ju köpt saker ifrån förut och dom litar jag på!
Du kanske vet något annan hemsida som man kan lita på?

Jag är ju riktigt sugen på Nikons, men den är ju otroligt dyr, om man ska ha en helt ny..

:)

NSphoto
0

#2 Ingen orsak, fungerar för mig i alla fall! Motion är det ju aldrig fel på, så skadar nog inte, problemet är bara att det tar så lång tid att gå 5 km, i min värld i alla fall så jag brukar göra allt för att det sk gå snabbare.

Jag beställer också mest från cyberphoto, snabba leveranser och såhär långt bara fungerande saker. Annars så webbhallen (brukar vara ganska dyra på objektiv dock) eller Fotokungen, dom fungerar också.

Ja nog är man alltid sugen på Nikons egna, men för mig fick Sigma räcka, men jag är jättenöjd med det! (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

schnecke
0

#3 För mig tar det ca 50 minuter. Så jag får gå upp tidigt! Flört

Ja, cyberphoto är kanon! Jag ska kika lite på fotokungen och se vad de har för utbud osv. :)

Jaså, köpte du det helt nytt eller begagnat?

NSphoto
0

#4 Jag vet faktiskt inte hur lång tid det tar, har inte riktigt koll på hur länge det tar att gå någonstans. Vet bara att det känns som evigheter (:

Helt nytt, sparade i ett år men jag är supernöjd! Kan eventuellt behöva omkalibrera fokusen men det lilla det behövs går att fixa i kameran för min del då det inte alls är mycket, har testat lite och hittat ungefär vart jag bör ha den. Men det är egentligen enda stora nackdelen med att köpa från Sigma/Tamron, det är inte så vanligt men det kan behövas (:

//Nikita.S

schnecke
0

#5 Okej!

Jaha, okej :)
Jag funderar och funderar hela tiden på vilket objektiv jag ska köpa, de är verkligen svårt!

NSphoto
0

#6 Ja det är verkligen inte lätt i den djungeln där ute bland objektiv och allt som hör där till. Vore bra om det fanns en hansbok eller liknande "Vilket objektiv ska jag ha för detta" eller något (:

//Nikita.S

schnecke
0

#7 Ja, det vore något!

Catta-
0

Jag har en Tamron 70-300 till min nikon d5000. Är väldigt nöjd med den. Sen har den tyvärr börjar krångla lite nu och då på äldre dar(har haft den i några år) men sen kostade den bara typ 1300 också :)

"Lycka och jubel att äga en pudel!"