Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 335 ggr
Wolftrust
0

Canon Powershot S3 IS ?

Vad tycker ni om den kameran? Vad är bra? Vad är dåligt? Skriv allt ni kan om den kamera och skicka gärna med nån bild tagen med den kameran! :D Hälst en "action"-bild, men kan även va en macro eller en helt vanlig bild. ^^

Anna
0

Jag hade kameran i 4 månader, från augusti 2006 till december 2006. Den var verkligen bra - speciellt älskade jag supermacro-funktionen som gjorde det möjligt att i stort sett trycka t.ex ett blad mot linsen och kunna fokusera på varenda nervtråd i bladet…

Den tog hyfsade action bilder, om man jämför med den jag har nu (Nikon D50) var den inte såbra, men jämför man med andra digitala kompakter var den mycket bra.

Jag hade dock stor otur med min, den gick sönder - bilderna blev allt brusigare och brusigare och jag rörde aldrig ISO funktionen. Jag lämnade in den på lagning och undertiden den lagades bestämde jag mig för att det inte var kameran för mig - så jag köpte Nikon D50 istället, några tusenlappar dyrare är S3an varit 4 månader tidigare. När S3an kom tillbaka lagad, sålde jag den till en kompis.

Det är en mycket robust och snygg komaptkamera enligt mig och 12x optisk zoom är MYCKET bra vid hästfotografering. Lätt att hålla i med pistolgreppet och lätt navigerad meny osv. 

Gå till en fotoaffär, känn på den och bestäm själv tycker jag.

Exempelbilder (fotade med sportläget under bra ljusförhållanden, oredigerade):
Föl i rörelse
Supermacro funktionen

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Surviver
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har den och jag är väldigt nöjd med den. Köpte den till mig själv som en förtidig julklapp så jag har haft den sedan i november 2006.
Jag tycker att den är jättebra, den har många olika förinställda inställningar som gör att man får ut det bästa av kameran i olika situationer men självklart kan man sköta inställningarna manuellt oxå.
Zoomen är kanonbra och bildstabilisatorn fungerar riktigt bra faktist, dock rekommenderar jag stativ vid maximal "inzoomning". Precis som Anna skriver älskar jag också supermakro funktionen, det blir superfina bilder. Fortfarande lär jag mig nya saker hela tiden och blir bara mer och mer "kompis" med min kamera.

Det enda som jag stör mig på är det kan bli (inte alltid) ganska brusiga bilder när det är dåligt ljus, men den är ändå bra mycket bättre än min gamla kamera även där så det kan jag leva med. Ett annat minus är att den varnar väldigt sent att batterina håller på att ta slut, varningslampan blinkar till och sedan lägger den av typ en sekund efter. Men den är ändå väldigt energisnål så batterina räcker väldigt länge.

Det är bara att fråga om du undrar över något speciellt.

En närbild….

Surviver
0

fyrverkeri inställning, (väldigt mycket rök i luften)

Surviver
0

maximal vidvinkel (markeringen visar var nästa bild är någonstans)

Anna_
0

En fråga bara.. Jag undrar om man kan ändra skärpedjupet på S3'an? Och hur isf?

Surviver
0

maximal tele, (utan stativ).

Wolftrust
0

Åh, den verkar väldigt bra. :) Bara en fråga, nån som använt den kameran och fotat en häst som hoppar? Skicka gärna in den bilden hit så jag får se hur det blir.

Anna_
0

Lägger in några bilder på en travponny

Helt oredigerade.

Anna_
0

En till

Frida-E
0

Har haft en sådan kamera i snart ett år. Det jag tycker om är supermacron + att det är 12x zoom, dessutom är zoomen väldigt snabb och känslig så du kan väldigt snabbt ställa in den zoom du vill ha.

Det negativa tycker jag att den ibland ger lite "matta" färger, självklart beror det ju mycket på ljusförhållandena och inställningarna, men generellt skulle jag vilja ha lite mer färgkontrast och "djup" i fotona.

Helt ok när man tar actionbilder, beror på med vilka kameror man jämför med..

Hmmm se om jag kan hitta några bra bilder, har tagit över 10 000 bilder med kameran, så det tar en stund innan jag lyckas hitta något.. Cool

Frida-E
0

En bild

Frida-E
0

En till..

Frida-E
0

En "actionbild" (lite överexponerad)

Emelie-G
0

#5 Jag har inga erfarenheter av kameran själv, men efter att ha googlat bilder på den så verkar det som man kan ställa in skärpedjupet. Skärpedjupet styrs av bländaröppningen. Stor öppning = kort skärpedjup (suddig bakgrund) och liten bländare = långt skärpedjup. För att ställa in bländaren vrider du funktionsratten till läget M eller AV. Hur du sedan gör läser du nog bäst i manualen.

MVH Emelie

Cydonia
0

#14 Och som tillägg, stor bländaröppning = litet bländartal. ;)

Emelie-G
0

#15 Precis, och blädartalet markeras med ett f innan, tex f8 ^^

Cydonia
0

#18 ? Finns ingen #18, än så länge i alla fall… xD Haha, nu skojar jag bara lite. :H

Emelie-G
0

Haha oj, menade 15 (ändrat) ;) Nu finns det däremot en #18 Oskyldig

RebeccaMelander
0

vart hittar man supermarco funktionen på kameran ??!! :P fick kameran idag :)

RebeccaMelander
0

oj supermacro funktionen .. skrev lite för fort :P