Sälja bilder på plats?
Hej.
Nu i år hade jag tänkte börja med att erbjuda ryttarna att beställa bilder på själva tävlingsplatsen.
Hur fungerar detta rent praktiskt?
Ökar bildförsäljningen?
Har aldrig gjort detta, så vill veta vad ni tycker om detta och hur fungerar det för er??
// Emelie
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
*tass*
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Vad menar du med att sälja bilder på plats?
Är det att ta order eller att ta betalt och skriva ut på plats?
Initialt tror jag man kan öka försäljningen med att skriva ut och ta betalt på plats men det kräver att man har en sjukt bra skrivare att göra papperskopior med. En vanlig bläckstråleskrivare gör t.ex inte jobbet även om säljarna av dessa gärna låtsas att så är fallet.
Utöver investering i skrivare och kringutrustning bör man räkna med att arrangören vill ha betalt för att man är på plats och nyttjar deras lokaler/elnät osv.
Jag menar att ta odrar, att kunna se bilderna redan på plats.
Att skriva ut själv är jag skarpt kritiskt till! Det blir sällan bra och våra fotolabb (läs Crimson.se) tar inte så jäkla mycket för sjukt bra kvalité.
Men en laptop, extern bildskärm (för att kunna göra bilderna rättvisa) och sedan en person som sitter o sorterar och tar emot beställningar?
/ Emelie
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson
Tror det kan funka om man inte behöver betala någon för att sortera bilder etc.
#4 Det hade jag tänkt att min syster skulle göra, mot viss betalning. Det lär bli för jobbigt om man är själv.
Har även en tankt om att de som beställer på plats får 10% rabatt på sin oder, borde ju locka någon :)
Med Vänliga Häslningar '
EMTFOTO
Emelie Thoresson