Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 3691 ggr
Caroline31
1

Tamron vs Sigma

Jag har bestämt mig för att köpa ett objektiv 70-200 F.2.8, men jag har ett stort dilemma. Har hittat både ett sigma och tamron.

Vilket märke är bäst?
Finns det några för och nackdelar med dessa objektiv?

eefoto
0

Om man jämför dem båda (tror jag tagit rätt) på prisjakt,det beror ju lite på vad du tycker är viktigt.Om du vill ha en kortare närgräns är det tamron du ska välja.Men dem är rellativt lika så det är ingen större skillnad.Det beror ju lite på hur mycket pengar du vill lägga.Sigma är dyrare men har ett senare lanseringår vilket ibland kan vara en fördel.Du kan ju kolla lite själv.Här är länken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=613231,276175 :)

Erika, ~värd på dressyr~

Caroline31
0

Ska fotografera djur och natur, främst hästar och vilda djur. Har tröttnat på att mitt nuvarande bara suddar vid gryning och skymmning.

Har försökt att läst på om de båda, men har inte fått någon klar uppfattning om vilken som var bäst.

elrud
0

Vet inte direkt hur 70-200an funkar men har ett Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro.

Tycker det funkar bra och levererar helt ok bilder.
Ibland kan bilderna bli alldeles för ljusa och suddiga dock, något som flera säger sig uppleva med det objektivet.

(har lagt upp något inlägg här med bilder fotade med Sigmat, kolla och se hur det blir ungefär :) Dock gör ju kameran en del också)

Sen blir det ju också så att man oftast får det man betalar för :)

Men som sagt, det är 70-300 och inte 70-200

Hoppas detta hjälpte liiite i alla fall!

Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback

Eklang
0

Sigmat ska ha snabbare AF och Tamronet ska ha bättre skärpa. Det är i alla fall så jag uppfattat det, och då handlar det egentligen bara om "tycke och smak".

Emma, medarbetare på Hästfoto.

NSphoto
0

Som #4 säger, men den senaste (och dyraste) versionen av Sigmat, alltså det för ca 10'000 har även bildstabelisator (OS). Själv har jag det objektivet och kan inte säga att jag är annat än supernöjd! (:

Bilder finns att se på min blogg: http://fotosmurf.webblogg.se/
Du kan få bläddra lite, men står oftast vilken utrustning jag använt. Men köpte in det under Januari 2012 så har inte hunnit fota så fasligt mycket det ännu.

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

[alezan]
0

Om det är Canon du fotar med får du originalobjektivet 70-200 2,8 - utan IS - för ungefär samma pengar som kopiorna som kommer med kostar!

Caroline31
0

#5 Riktigt fina bilder du har tagit :)  Har funderat ganska mycket på Sigma och just nu väger det över, men sedan när man ser hur fina bilder det blir med tamron så får man lite beslutsångest haha.

# 6 Jag fotar med Nikon.

tack allihopa för era tips, åsikter m.m. så svårt att välja. Fördelar och nackdelar hit och dit.

NSphoto
0

#7 Tack så mycket! Jovisst, men samtidigt så är det inte bara objektivet även om det har stor del i hur bilderna blir. Jag tror jag kan säga ganska säkert att du blir nöjd vilket av dom du än köper, för inget av dom är ett dåligt objektiv i sig. Sen om man har otur så finns det alltid måndagsexemplar, men det får man räkna med och har man tur så kan det vara något som går på garantin :)

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

emmajensennn
0

sattsa på Sigma ;)

You can't make a rainbow without a little rain

Haag
0

Tamronet är helt underbart! Jag har haft det i 2 år och det gör mig aldrig besviken. :)

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

CamillaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis köpt Tamronet i Mars 2012. Det jag gillar med mitt Tamron är framförallt att det är skarpt, sen gillar jag även det här att man bara drar i fokusringen så vips så är man i manuellt fokus läge istället för att ta ner kameran och leta efter en liten knapp som sitter på sidan av objektivet.
Sen även att den har så bra närgräns.

Autofokus motorn är inte jätte långsam men tyvärr inte den snabbaste heller, låter även en del, men stör mig varken på att den är långsam eller att den låter.
Har även hört om att vissa exemplar utav Sigmat fram eller bakfokuserar och att dom inte är lika skarpa.
Jag tror nog att du blir nöjd med vilken du än väljer av dom två, men för mig blev det iaf ett Tamron och jag har inte ångrat mig. ^^

CarolinePettersson
0

Byt namn till detta,  Tusen tack för era råd, jag tycker det är så svårt att välja ett och det är ju några tusen kronor i skillnad, helst skulle jag vilja ha en 2,8 som sträcker sig mellan 70-400 eller längre, men sådanna kostar multum.

Sett flera bilder som är fotograferat med Tamron och de är fruktansvärt fina, men den är inte för långsam om man ska fotografera vilda djur i fart och t.ex. hästhoppning?  Vill ha ett bra objektiv som lämpar sig till det.

Haag
1

Jag fotar mycket hästtävlingar med mitt tamron 70-200 2.8 och det har aldrig varit något problem för mig. Jag fotar tillochmed speedwaytävlingar med det och även där levererar det sjukt skarpa bilder. Och de motorcyklarna kör i nästan 130 km/h, så där snackar vi fart Glad

Bifogar en speedwaybild och en hoppbild så du kan se lite :) Vet att det är OT med en motorcykelbild här i hästforumet, men ville bara visa att det inte är nåt problem att fånga snabba motiv Glad

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

Haag
0

.

Mvh Emma Haag

www.haagfoto.se 

CarolinePettersson
0

Tusen tack för att du visade bildrna Emma, tror nog att jag är fast. det blir ett Tamron.  fantastiska Bilder.

Arkan
0

Jag hade valt ett Tamron iallafall. Jag har hört myycket bra saker om det och jag själv tycker att det är skarpase än sigmat. Lite långsamt och låter en hel del vilket jag stör mig på men jag är bortskämd med mitt Nikon så du kommer nog inte bry dig nämnvärt :)