Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 514 ggr
Zakaraa
0

Prishjälp med objektiv

Hur är det med priser på objektiv, förlorar de värde efter köp?
Hur mycket i så fall?

Har ett objektiv jag funderar på att sälja men vet inte hur mycket jag ska sälja det för. Det köptes in för ca 1000kr år 2009. Kommer inte ihåg namnet på den just nu, en Tamron 55-200mm är det i alla fall

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Marrieh
0

Elektronik tappar som regel alltid i pris redan när man köpt det. Vad det ska säljas för beror ju helt på skicket, men halva priset brukar vara en riktlinje. Dock känns det kanske som att du kan sälja det lite dyrare.

----------------------
• Marielle Foto

Elshira
1

Jag har hållt på med att sälja mycket grejer det senaste året, och givetvis kan vissa saker säljas dyrare än andra beroende på hur länge en sak är menad att hålla.

En bra riktlinje är att så fort det är begagnat, räkna med halva priset (titta vad varan kostar idag, inte vad den kostade då efter som varor oftast blir lite billigare och det i vissa fall inte ens är värt med begagnat för köparen annars).

Är varan verkligen i absolut nyskick (dvs inte använt) brukar 2/3 av priset gå bra, är den använd men i väldigt fint skick så hamnar den någonstans mellan 1/2 priset och 2/3. Är begagnat marknaden stor för din sak så kanske halva priset är max ändå.

Är varan använd mycket med i OK bruksskick, kanske med någon obetydlig skavank så 1/4-1/3 av nypriset.

Man får som sagt tänka på att det kanske finns många andra som säljer liknande varor, så då får du anpassa ditt pris till det, sök dig till det bara. Och tänk på att frakt för ett objektiv kostar någon 100-lapp, så är det varor för bara några hundralappar får man också nästan stå för frakten själv i det tilltänkta priset, annars känns det ibland ovärt för köparen.

Hakuna matata!