Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 460 ggr
Cydonia
0

Hopptävling Märsta

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Följde med mitt stallfolk på lokal hopptävling i Märsta i lördags. Fungerade som hästskötare och fotograf. :P

Vill ha lite kritik på dessa två bilder, kom på så mycket ni bara kan! Vinkel, beskärning, färger, ja allt!

Första bilden --> Framridning på gräs.

Cydonia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra bilden --> Över ett hinder.

Emelie-G
0

#0 Härliga färger och ljus, perfekt skärpa! Gillar kompositionen här, med luft i vänsterkant. Tråkigt med skuggan i ansiktet som gör att man i stort sett inte ser några detaljer i det. Du kanske skulle kunnat vara lite mer uppmärksam på var solen är så skulle skuggan kunnat undvikas. Men samtidigt vet jag att det är väldigt svårt, där solen faller bra brukar bakgrunden typsikt nog vara för rörig och tvärtom ;) Sedan så tycker jag att man bör undvika den delen av galoppen där stor del av hästens vikt ligger på ett eller båda frambenen. Den delen jag gillar bäst och föredrar är i svävningsmomentet, där hästen inte har någon hov i marken, eller strax innan, då tyngden ligger på bakbenen.

#1 Bra tajmat, rätt del av språnget! Också här väldigt fina och varma färger. Bilden känns dock något oskarp, men det kan också vara att du inte förminskade den innan och när iFokus gör det blir den aningen "smetig". Också här är det lite tråkigt med skuggan i ansiktet, försök tänk på det jag skrev ovan om solen. Det kan vara svårt att få hela hästen "skuggfri", bara det inte är alltför stora och mörka skuggor i ansiktet och framdelen brukar det bli bra.
Skulle vilja se lite mer av hindret, en bom till eller två. Bakgrunden är även lite för framträdande.

Oj nu kanske jag låter lite för hård, men det är absolut inga dåliga bilder! =)

MVH Emelie

Cydonia
0

#2 Tack för kritiken! Ska tänka på allt du sa. Du var inte alls för hård, det var det här jag sökte. :) Håller med om att skuggorna blir knäppa, önskar man kunde beställa ljusa, molniga dagar när det är dags att fota… Angående #1 är den nog både lite oskarp och nersmetad av iFokus. :P

Fler som har synpunkter? :)