Att ta betalt för en bild...
Som jag läst andra har skrivit här på sidan så är det svårt för en hobbyfotograf att ta betalt ffa för att vi inte vågar, vi tycker inte vi har tillräckligt med erfarenhet mm mm
Samma gäller för mig. Men nu har jag kommit till en gräns där bilderna börjar bli ganska bra, jag är stolt över de som blir bra och jag vill inte längre skänka bort mina bilder.
Men vad ska man då ta betalt för en bild? Jag åker ofta på hästevemang av eget intresse, tar lite bilder, lägger ut blänkare på Facebook tex att jag fotat på en hästtävling om nån vill ha bilder osv. Ibland kan nån som ser mig fota anmäla intresse för att få bilder. Och hittills har jag då gett bort dem gratis.
Men nu är det slut på gratisbilderna. Vad är skäligt att betala för en bild av en amatör som ibland sätter bilden, ibland inte?
Det är oväsentligt om du är amatör eller inte. Om du säljer bilder och har företag så är du per definition proffs. Tycker det gäller att hitta en balans där man kan ta så lite betalt att det inte skadar branchen och så mycket att man känner sig nöjd.
/ Niklas
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Jag har inte företag och jobbar med helt andra saker till vardags. Foto är bara en hobby som jag tycker är jättekul och jag har köpt en hyffsad utrustning. Har inte heller gått nån foto-utbildning utan lärt mig på egen hand. Kan därför inte kalla mig för proffs.
Skulle gärna veta hur andra gör som är på samma nivå som jag, vad tar ni för summa för en bild eller skänker alla bort dem?
Du kanske kan inte kan eller vill kalla dig för proffs men hur hade du tänkt sälja bilden om du inte har ett företag?
När jag är på hästtävling/visning frågar många om de kan "få " bilder av sina hästar. Ibland sätter jag ut ett urval minityrbilder på facebook och då vill folk ha…..
Jag har sålt bilder och jag har inget företag :o. Vi har ju i så fall en hobbyverksamhet?
Mvh
Rebecca Frödén
Men hur mycket tar ni per bild? Ingen som vill svara?? Jag känner mig otroligt osäker på vad man kan ta. En hel del jobb ligger ju bakom en bild, både på plats och hemma framför datorn. Jag vill ju inte vara för billig och skänka bort dem samtidigt som jag inte vill ta för mycket heller. Svårt…..
Jag har exakt samma problem själv, så jag vet inte riktigt om mitt svar är så betydelsefullt ^^'. Då jag målar så har jag ju fasta priser, men då det gäller foto är det svårare. Ska man ta betalt för sin tid och resa, eller bara för bilderna? Egentligen bör man ju ta betalt för tiden, men jag måste ju även ha tid att utföra ett bra jobb. Om jag, efter två timmars fotografering inte känner att jag har fått de bilder kunden önskar, hur gör jag då när jag tar betalt timvis?
Och andra sidan, tänk om jag inte tar betalt för tiden och åker långa sträckor till folk som vill ha min fotografering. Sedan, då jag visar dem bilderna vill de inte ha. Då har jag ju kastat bort massor med tid utan att kunna få något för det?
Jag tycker det här är jättesvårt :o.
Mvh
Rebecca Frödén
Helt rätt, tänkte inte på att man kan ha hobbyverksamhet.