Kritik - Hoppning
Jag tycker om bilderna jättemycket men störande är att de är så hårt beskurna, vill ha mer luft, gärna hela hindret vad gäller hoppning. Visst kan man missa att få med hela hästen/ryttaren ibland men för mig går den då i papperskorgen. Om det inte var mening som ett porträtt el likn då förstås.
#2 Tack för din kritik! Som sagt, bilderna är inte beskurna alls, utan jag fotograferade alltså för "nära", och du tycker alltså att de förstör bilden, eller att de inte är använd bara? :) Eller har jag forstått dig rätt? :)
Min åsikt är att bilderna skulle vinna mycket på mer luft runt motivet. Men det är ju bara min åsikt. Men du är duktig!!
#4 Okej, jag ska tänka på det i fortsättning! :) Tack så mycket, detta var min 2:a hopptävling jag fotograferade, så jag hade inte så mycket erfarenhet :)
Jag tycker de är fina bägge två och gillar close ups och stör mig inte nämnvärt på att det saknas delar på framfötterna :)
Tycker första bilden är för hårt beskuren, dock snyggt med skärpa och gillar vinkeln. Men personligen tycker jag att denna vinkel behöver mer av hindret för att få en bättre effekt. Om du ska fota hårt beskuren så var noga med hovarna och att få med hela övre bomen så man ser att det är ett hinder. Mitt tips :)
Andra bilden tycker jag är tagen i fel ögonblick, intrycket blir mycket bättre när hästen är påväg in i steget och ser då mer alert ut, musklerna syns mer. Intrycket blir lite sämre närbakohoven släpar lite efter sig i marken samt när hästen blundar.
Men du är duktig på att få skärp i bilderna, jobba bara på vinklarna och tänk lite i försäljnings syfte vad du om du varit ryttare velat ha på dig o din häst. Sedan i portfolio kan man ju exprimentera. Good luck!
Min personliga smak är att både häst och ryttare ska vara hela men jag tyckte ändå att första bilden är riktigt fin!
Om du vill att det ska se ut som att hindret är högt kan du ta lite snett nerifrån…
Jag tycker att det ver riktigt fina bilder och jag stör mej inte på att en hov är kapad, men tvåan var det lite för luft runt men jag gillar det svartvita du valde att ha :) Fina bilder :D
Tack så jättemycket för all kritik, nu har jag någonting att tänka på tills de är dags att fotografera hopptävling igen!