Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1263 ggr
SaraPersson
0

Objektiv!!

Någon som är bra på detdär? Har en Nikon D40 och ett 18-55mm objektiv. Skulle vilja ha ett objektiv med mera zoom som gör det lättare att fota på tävlingar och i hagen mm.
Som passar min kamera Glad

Någon som vet något?
Supersnällt om ni ville ge lite tips!

Anna
0

Maxpris?

Jag har själv ett Tamron 70-300/4-5,6 och är väldigt nöjd med det. Men det kräver ljusa förhållanden - bilderna blir väldigt mörka om det är mycket moln eller allmänt mörkt ute. Det kostar ca 1700 och zoomen är perfekt om du frågar mig.

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

SaraPersson
0

Okej! Tack för svaret :) Priset får väl vara runt 1000;- - 3500;- någonting :)

Är det ofta som det blir för mörkt pga "vanliga" moln?

j114
0

Gå in på cyberphoto Där kan du välja objektiv efter villken kamera du har. Har kryssat i åt dig så det är bara att leta reda på ett du tycker om.

Hälsningar
Jaqueline

Essgarde
0

Jag skulle vilja säga precis som SaraPersson. Behöver själv hjälp med objektivtips. Vill ha samma funktioner som Sara, men har en Canon EOS 350D. Jättetacksam för hjälp jag med! :D

MVH Fredrika

j114
0

Då ger jag dig en länk också, ikryssad och klar ;)
Cyberphoto

Jaqueline

SaraPersson
0

#3 Tusen tack :)

Essgarde
0

Tack så mkt Jaqueline!

MVH Fredrika

j114
0

Inga problem!

Jaqueline

[michaelalundgren]
0

#4 Jag har ett Tamron 55-200mm till min Canon EOS 350D, jag tycker det fungerar utmärkt för den prissumma som det kostar, och jag är super nöjd med det.. Köpte det för 1295:-

/Michaela

Essgarde
0

Jag har kollat på ett Tamron 70-300/4-5,6 till min Canon EOS 350D. Är det ngn som vet om detta är bra? Kostar på cyberphoto 1680 :-    Tacksam för svar

MVH Fredrika

Anna
0

#10 Jag har ett sådant och fotar nästan enbart med det, då det andra jag har bara är ett Sigma 18-50, vilket inte räcker långt när man ska fotografera hästar.

Jag kan säga att jag verkligen gillar det, det tar bilder som kvalitetsmässigt räcker för mig. Men eftersom bländaren är så liten (4-5,6) så kräver det ljusa fotoförhållanden, visst kan du ta bilder när det är molnigt eller allmänt mörkt ute men då blir bilderna också mörka och tappar lite kvalitet. Fotar du i solljus eller när det är ljust ute blir bilderna mycket bra.
Jag rekommenderar också ett motljusskydd för bästa kvalitet, jag har fotograferat utan och fått lite defekter på bilderna tyvärr. Inte värre än att det går att redigera bort men man vill ju ha fina original med! Så jag tycker du ska köpa ett sådant, och se till att få ett motljusskydd också. Det är ganska tungt men kräver inte stativ enligt mig. Det låter en del när det fokuserar men annars inga problem.

Vill du se testbilder från olika förhållanden så säg till. 

MVH Anna Attlid

annaattlid.se

Essgarde
0

#11 Tack så jättemkt för svaret! Det objektivet jag har nu är ett 18-55 mm och som du säger så räcker det ju inte särskilt långt. Lutar väl åt att det blir ett Tamron 70-300. Motljusskydd, är det en sån där liten "tratt" som man sätter utanpå obejktivet? Kan inte så mkt om detta nämligen. Finns det ngt objektiv som är liknande detta men inte kräver så ljusa fotoförhållanden? tänkte bara jämföra lite priser, eftersom jag tycker att detta är relativt billigt. Jag ska ju sommarjobba i sommar och har därför råd att lägga lite mer pengar på det. Men självklart är det ju bra om det är så billigt som möjligt ^^, Tacksam för svar igen :D

MVH Fredrika

Emelie-G
0

Jag har också en D40, och problemet är ju att obejktivet måste ha egen motor för att autofokusen ska fungera. Jag använder ett Nikkor 55-200 mm 4-5.6 vilket fungerar utmärkt i de flesta situationer. Skulle dock vilja ha ett med lite större bländare, för vid dåligt ljus kan det vara lite knepigt.

MVH Emelie

Anna
0

#12 Ja, motljusskydd (eller motljusring) är en tratt som man sätter på objektivet och som förhindrar att ljus hoppar in i linsen och "studsar" runt där inne.
Ska du ha ett ljusstarkare objektiv ökar priserna kraftigt tyvärr.

MVH Anna

annaattlid.se

Essgarde
0

#12 okej, då har jag fattat rätt. men kan det inte bli svarta hörnen på bilden av ett sådant? lr är det ngt jag bara fått för mig? Typiskt att det stiger så i pris men jag tror nog att objektivet räcker för mig just nu. Bara o se till att fota de dagar då det är tillräckligt ljust ute ^^, Det verkar bli väldigt bra kvalité på bilderna iaf, dina är ju underbara! :D

MVH Fredrika

j114
0

Nej det blir inte svart i hörnen av motljusskydd. Dom är ju anpassade att passa på just ditt objektiv, så det ska inte bli så. Om du hittar ett för dyrt objektiv, som du verkligen vill ha, kan du alltid leta efter ett begangnat. =)

Hälsningar
Jaqueline

SaraPersson
0

Attlid, jag skulle jättegärna vilja att du la in en bild från en molnig dag med det objektivet och en ifrån en solig dag om du vill. Vore jättebra!! :)

Anna
0

#17 Ska bli ;) Lägger in två bilder som egentligen inte är bra men du ser ju skillnaden..

Soligt

Molnigt 

Som du ser på den soliga bilden blir skärpa, färger och kvaliteten allmänt bättre. Bakgrunden blir mer utslagen/suddig osv. På den molniga blir färgerna platta och tråkiga, saknas jättemycket kontrast och en del skärpa. Men det är ju inte så att det är omöjligt att få bra bilder när det är molnigt, och sedan om man har Photoshop är det ju egentligen inget problem. Sedan fotograferar man ju faktiskt mer när det är soligt ute!

Har använt autofokus och sportläget på båda bilderna.

annaattlid.se

icerman84
0

Finns enligt mig bara ett objektiv som är värt att köpa och till nikon är det ett 80-200mm f2.8 Nikkor.
Det finns i två modeller, den äldre med skjutzoom och ett med vanlig zoom. Måste säga att skjutzoomen är lättare hanter då man vant sig.
Detta kostar begat på blocket mellan 3000-3500:-

Den nya modellen ligger på mellan 6000-8000:-

SaraPersson
0

Tack Attlid! Det blev verkligen bra i solskenet, lutar åt ett sådant objektiv :) Man är ju inte gjord av pengar så Nikkor objektivet 80-200mm frå man nog glömma…

icerman84
0

Du hade ju en budget på 1000:- till 3500:-
Har du köpt godis för pengarna?! Flört

Martin
0

#18 Är det samma iso, slutartid, bländare på båda bilderna?

mvh Martin

Anna
0

#22 Båda är fotade med sportläget & autofokus, mer vet jag inte eftersom de var de intsällningar jag hade.

annaattlid.se

SaraPersson
0

#21 haha, nejdå! Jag äter inte godis :)
Men när man tänker efter är det så mycket saker jag behöver nu till fotandet, för att inte tala om till hästarna!! :)

jojjehanna
0

#22 syns det inte på visa info om bilderna?

jojjehanna
0

#22 kul att se dig på hästfotoforumet! Fick för mig att du inte är en hästtokig person…

icerman84
0

Jo det brukar bli så tyvärr, allt godis man vill ha går ju inte äta :p

Men jag tycker det är bättre vänta med köpa ett objektiv och köpa ett lite dyrare istället. Det lönar sig.

SaraPersson
0

okej, är  Tamron 70-300/4-5,6 inte bra? :P

Anna
0

#28 Alltså, det kan ju disskuteras om det är bra eller inte. Jag tycker att det är bra för att vara i den prisklassen och ja, jag gillar det verkligen. Sedan är det klart att om jag hade mer pengar skulle jag givetvis köpa ett ljusstarkare, och allmänt bättre objektiv. Men just nu har jag inte det, så då satsade jag på ett "ganska bra" med bra zoom och jag har inte ångrat mig sedan köpet. Nästa objektivköp ska jag vara lite nogrannare och välja ut ett bättre, men då har jag antagligen mer pengar också.

MVH Anna

annaattlid.se

SaraPersson
0

#29 Det låter smart  Det känns bäst att köpa ett sådant nu, och ha det ett rba tag. Medans jag spar pengar till ett "bättre" objektiv till nästa gång :)

Tack alla för all hjälp!Skrattande

Talismana
0

Jag har en D40 som jag nu letar en zoom åt ;) Jag har kollat på 18-200mm, Jag vill kunna ta bilder när hästen är nära, och när den är längre ifrån. http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/392/overview.html
Länken till den, någon som vet om den är bra ? :)

Mvh Erica

icerman84
0

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10659

Titta och läs vad dom som äger en sådan tycker om den

Cavello
0

Jag använder också Tamron 70-300mm och tycker att det är ett mkt prisvärt objektiv. Har använt det i snart ett halvår och är mkt nöjd. Fotat under dåliga ljusförhållanden (travbana under vinter halvåret) och på ungefär 12 andra slags tävlingar.

Optiken tar mkt skarpa bilder inne i mörka ridhus etc.

EllaMarine
0

#33 Har du inga bilder ifrån travet tagna under vintern .. ? :) Kul å se hur andras bilder blir då .. :)

Cavello
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst har jag bilder. Fixade ihop ett kollage med 6 bilder, säg till om du vill se dem i större storlek ^^

EllaMarine
0

Jag tycker bilderna vart bra ! Då jag fotat under mörka förhållanden på travet har bilderna blivit tråkiga kontraster å oskarpa. Vet inte om de beror på mig lr kameran, då jag haft olika inställningar med ..

Cavello
0

Tack :) Hade du en Nikon D40?

I vintras körde jag helt manuellt med ISO 1600, f/4-6 och ungefär s/150-250. Fungerade hyfsat.

CamillaAndersson
0

*knapplån*

Jag ska köpa en Canon eos 400d, och undrar vad för objektiv jag bör köpa i början.

Vill fota:
Hästar - Både närbilder och action
Hundar  - samma som ovan
Bilar - Samma
Människor
Natur

Vad bör jag använda då?

Blir ett 70-300 bra?

Vad innebär normalzoomarna?

Har fått tipset om att använda ett 50/1.8
Vad menas med det?

Essgarde
0

Fick i för tidig födelsedagspresent(trots att jag inte skulle få ngt, då jag får en fölis) ett Sigma 70-300 mm. Har dock inte provat det än då jag ligger hemma och är sjuk :( men så fort jag blir frisk så ska jag ut och prova det :D Då kommer ni nog även få se en del bilder ^^

MVH Fredrika

Emelie-G
0

Ni med D40 måste tänka på att objektivet måste ha egen motor för att autofokusen ska fungera. Nikon betecknar sina sådana objektiv AF-S och Sigma HSM (eller liknande).

Jag har ett Nikkor 55-200 mm till min D40 som är väldigt bra för sin prisklass (ca 2500:-).

SaraPersson
0

#40 det ar där jag gjorde fel :) köpte ett utan egen motor..
Men har bytt nu till ett som du har (55-200mm) :)  men med bildstabilisator, blir då tyvärr något dyrare….