Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 04-kritik-hästsport
Läst 523 ggr
Anna
0

Nationell ponnyhoppning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag har jag varit i Nybro och fotograferat nationell ponnyhoppning på gräs, från LA till Msv A. Det var kval till Prins Carl Philips pris 2007, många fina ekipage var där och tävlade. Vädret var kanon och det var en mycket fin och fotovänlig miljö de hade!

Här kommer ett par bilder som jag vill ha konstruktiv kritik på.
Nikon D50, Tamron 70-300/4-5,6

MVH Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
0

Andra bilden.

annaattlid.se

Anna
0

Och den tredje bilden. Tog ca 400 bilder bara, är dels rädd om minneskortet och sedan blir det så himla mycket att gå igenom hemma på datorn sedan annars.

Ber er bortse från loggan på samtliga bilder!

annaattlid.se

SaraPersson
0

Jag tycker om bilderna, väldigt vacker bakrund!!
Själv så föredrar jag att man tar lite tidigare, så att hästen inte hunnit så långt i hoppet. Men det är nog min personliga smak bara :)

AliceL
0

jättefint anna :D

undra varför första och tredje hästen hoppar med lindor.. tänk om dom går upp mitt i en kombination eller ngt? usch, skulle alldrig våga!

Anna
0

#3 Tack.
#4 Tack du med ;) Jo nu när du säger det så, hm..

annaattlid.se

ElinSvensson
0

Heej =) väldigt fina bilder, skulle åkt dit idag, men hinner inte =/ men det är väll dom internationella 13 juni eller ngt ? =)

Anna
0

#6 Tack. 15-17 juni är det nationella för storhäst, det här var för ponnyer. ;)

annaattlid.se

ElinSvensson
0

Okej =) aa min kompis tävlar idag, men hann som sagt inte komma upp. har bara 7 km men ialf x)

ska du upp då med eller ? =) min kompis och jag måste uppxP

Anna
0

#8 Ska nog dit någon av dagarna, antingen 15 eller 16 eller 17 juni alltså. Är 9 mil enkel väg så det är en bit..

annaattlid.se

ElinSvensson
0

#9 okej :) oj, vart bor du ? jag bor i nybro så, jag har inte jätte långt, men lär väll få cykla Fundersam men lite motion skadar inte :D

AliceL
0

anna du får komma till gbg snart och fota mig och bellis (A)

Anna
0

#11 Haha i sommar så kanske.. ;)

annaattlid.se

jojjehanna
0

Måste bara fråga: vad menar du med att du inte tog fler för att du är rädd om minneskortet? Har jag missat något här med att man inte ska fota för många bilder eller så?

Anna
0

#13 Har hört flera fotografer säga att risken att minneskortet ska gå sönder, eller "crasha", är större om man fyller det helt och hållet. Kanske inte stämmer men jag tar inga risker.

annaattlid.se

Cavello
0

Tror inte riktigt det stämmer x) Jag använde mitt minneskort fullt upp när jag var på Valla. Tog 1700 bilder av de totalt 1800 som fanns tillgängliga på minneskortet.

Samma minneskort craschade när jag hade tagit 8 bilder så det är bara slumpen. Och det är inget farligt att minneskort craschar. Det går att återställa bilderna enkelt.

FeliciaS
0

När jag var uppe och hälsade på i Norrland fotade jag ett minneskort fullt med bilder, det andra halvfullt. Har fotat så att det har blivit fullt massa gånger, men inget händer aldrig :) Låter ju konstigt att man inte ska kunna fylla ett minneskort, det gör jag jämt med min lilla digitalkamera ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Anna
0

Nåja, jag tror er. ;) Men jag trivs med att ta "bara" ett par hundra bilder varje gång eftersom det blir så mycket att gå igenom på datorn sedan. Jag är väldigt "kräsen" och raderar alla som ser oskarpa eller lite misslyckade ut på displayen.

annaattlid.se

jojjehanna
0

#17 jag är bortskämd med att ha en mellanlagrare så jag raderar nästan aldrig foton utefter vad jag ser på kamerans display. Jag kan ju tömma korten efter att ha laddat ned alla foton och behöver inte "snåla" med foton. Tycker faktiskt det är svårt att bedömma på displayen men snarare åt andra hållet, foton man tror är bra kan visa sig vara suddiga tex.

Att jag inte raderar så mycket i kameran beror också på att min 10D tycker jag åt batterier så ju mer man använde skärmen desto fortare tog de slut och behövde laddas om. Min 5D är betydligt bättre, nu kan jag använda displayen mycket mer. Skönt!

Cavello
0

Min D50 har en tendens att överexponera bilderna på skärmen och att datorn sedan visar dem rätt.

Magster
0

#0 Jag tycker den bilder positionsmässigt var finast. Den är något mörk men mycket fin i övrigt. Bakgrunden är jätteskön (möjligen att kvisten som sticker upp kunde tas bort) men för övrigt är det inget att klaga på.

Hur högt var det förresten? Det ser ut att vara mycket högt pågrund av att nedersta bommen inte syns.

Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

Anna
0

#20 Tack =)

Alla tre bilder är fotade under Msv B för C-ponny, alltså 120cm. Det var klasser upp till 130cm som högst för D-ponny.

annaattlid.se