Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 00-allmänt
Läst 2614 ggr
diesel92
0

Kritik på annons/Vinnartavlor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet inte om det är helt hundra på att lägga in den här på hästfoto men jag provar.. jag ska vara oficiell fotograf på ponnytravs tävlingar på Vaggeryd och skulle göra en annons men har svårt att få till det riktigt snyggt. Ser detta okej ut eller vad kan jag göra annorlunda?

diesel92
0

Sewn har jag gjort två olika förslag på vinnartavlor. Är priset rätt eller kan jag ta mer? I priset ingår inte frakt, och inte heller ram.

Här är vinnartavla ett

diesel92
0
[alezan]
0

Spontant tycker jag att den mörka är fin men personligen tycker jag inte om den nedersta raden där du framhäver din verksamhet.

Har kunden betalt för en vara förtjänar de att den är fri från reklam men det är som sagt var min åsikt.Cool

diesel92
0

3#: Ok :) Jag har haft beslutsångest om jag ska ha hemside adressen osv på.

[W-F]
0

Vilket matrial är Vinnartavloan gjod av? Är det gjort i P.s och sen skickat till Tex crimson eller Fujidirekt och utskrivet på fotopapper, tycker jag att det är för dyrt. Att göra det själv kostar bara 80 Kr.

Hade frakten och tavlan ingått hade jag köpt, men för dyrt då det ej ingår.

O.B.S!!

Min åsikt!

jojjehanna
1

#5 sen kostade kameran kanske 20.000 objektiv 8.000, etc. även med egen skrivare (som själv kostade kanske 5.000) så kostr papper och färg en hel del. Fotografen kanske var ute 8 timmar, vilken timlön ska denne räkna me? 20 kr per timme för att göra allt till självkostnadpris? Foografen kanske är egen företgare med hus och familj att försörja.

diesel92
0

5#: De är gjorda i bla photofiltre och sedan inskickade till fuji då jag inte har en egen skrivare, hade jag haft det skulle det bli betydligt dyrare med tanke på papper och bläck eller att köpa en skrivare. Bläckpatronerna är enligt min bror väldigt dyra, det skulle kosta 80 kr att bara åka och köpa patronerna.

Sedan är jag faktiskt inte så dyr då vinnartavlor i ponnytravet ofta ligger på minst 300-400 :- Har sett de som ligger uppåt 500 :-

Man får ju även tänka på att det faktiskt är mellan 1-3 bilder som ingår, vad skulle de bilderna kosta i styck pris?

[alezan]
0

#5 "att göra det själv kostar bara 80kr" hur tänkte du då?

För vanliga dödliga - dvs icke studenter - kostar t.ex bara licensen för Photoshop ca. 5300SEK om man inte köper en prenumeration som kosta över 200SEK per månad eller lever på hoppet och bara kör häst den månaden man har fri prövotid med senast nedladdade versionen av PS.

[W-F]
1

#6 Hehe, har redan kollat hur gammal hon är, 92:a? Inte många fotografer som är så de köper egen skrivare idag det är inte ekonomsikt i längden om man ska beställa många bilder, alla vet att det är billigare att beställa ifrån andra företag istället.

Sen kavliten på TS-bilder ser inte ut som något 20 000 kr kamera.

Jag är inte dum.

#8 Ja frakten på Fujdirekt är 29 kr, sen kostar väl A4 39:-, Går att ladda ner Gimp, och oftast idag får man med Photoshop elements 8.0 tex i datorerna ;)

De flesta har Morsan, bästa kompisen eller låtsaspappa som fotar. Tycker ju inte bilderna ser Proffsfotade ut. Men det var min åsikt!

elrud
1

#9 Hurvida bilderna ser "proffsfotade" ut eller ej spelar väl ingen roll? Det var lite opåkallat…

Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback

[W-F]
1

# 10 Tanken var vad prisättningen. Ett proffs och en Hobbyfotograf - Jag kan tex inte ta samma prisnivå som Anna Atthlid, då får jag inga kunder, eftetrsom att jag vet att jag inte ligger på hennes nivå i Foto tex.

Säger inte att TS fotar dåligt!

[W-F]
2

Jag kan ju inte sitta och ljuga. det är väl bättre att hon sänker priset och får ett par sålda istället för att ha högre pris, och inte få någon såld.

diesel92
3

12#: Jag ligger som sagt i ganska underkant jämfört med vad vinnartavlor brukar ligga i för prisklass på ponnytravet. Sedan är det kalört att jag inte lever upp till den höga standaren som många andra.

Men samtidigt kan jag inte GE bort allting gratis, vad skulle det säga om jag sedan började ta mer betalt? Har än så länge hört hur billig jag är och att jag borde höja priset betydligt mer. Skulle jag nu upptäcka att det inte blir många kunder får jag ju såklart överväga att gå ner i pris. Nu kommer jag dock få det lättare då jag har annons i programmet vilket kommer göra att alla kommer se, lite skillnad från tidigare då jag bara har kunnat ha min fototröja samt skrivit här på iFokus att jag fotade då och då. Så vi får se om det kommer bli något sålt eller inte

Juicy
7

Gällande prissättning verkar vissa här inne inte ha någon som helst koll på vad en självkostnadskalkyl är. För er som inte är så insatta i företagsekonomi innebär det att alla direkta kostnader + relevanta omkostnader ska fördelas på varan eller tjänsten, som i detta fall är en vinnartavla. Dessutom ska man gärna gå med vinst och då ska ett pålägg för detta på tillverkningskostnaden, som sedan blir försäljningspriset.

Alltså:
Direkta kostnader
+ omkostnader
+ vinstpålägg
= försäljningspris

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

[alezan]
1

#13 Stå på dig! Övning ger färdighet och du är redan på rätt spår-

Vidare så är det uppdrag likt detta om främjar verksamheten i slutändan. Glad