Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 08-analyser-och-diskussioner
Läst 888 ggr
elrud
0

Bilders utseende på andras datorer

Har under en längre tid märkt att bilder som ser bra ut på min dator lätt ser väldigt mörka ut på andras.

Leken HOT or NOT har också visat det tydligt, där till exempel bilder med superbra ljus och exponering (som det syns på min dator) blir NOT:ade av andra för att de är för mörka osv.

Minns också vid många tillfällen då jag sett mina bilder från andras datorer, och då har de varit otroligt mörka. (inte alla dock, vissa datorer visar bilderna exakt som de ser ut på min)

Det är ju ett problem som uppstår när man ser bilderna digitalt
Men borde inte det kunna åtgärdas på något sätt? Förmodligen inte dock… det har ju med datorerna/skärmarna att göra.

Hur ska man göra mot sånt här?
Vill ju inte att kunder ska gå in på min hemsida och se bilderna som i princip bäcksvarta när de för mig ser bra ut.
Det går ju inte att redigera bilderna efter hur de ska se ut för andra. 

Andra som upplever samma sak?

Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback

[alezan]
0

Man kan bara kalibrera sin egen skärm och hoppas att alla andra gör detsamma (vilket aldrig kommer ske). Kort och gott finns det väldigt du kan göra Flört

Yezzcorner
3

Jag har förmånen att ha mellan sju och nio olika skärmar hemma konstant eftersom sambon jobbar med datorer, och det har som du säger, med bildskärmsinställningar att göra. Jag brukar försöka ljusa upp bilder just för att det är väldigt vanligt att man ser bilden mörkare i många skärmar om man inte själv reglerat ljus och färginställningar, och det är något som många inte befattar sig med över huvud taget.

Jag upplevde länge mina egna bilder som fina i färgerna, men så började jag titta på dem i andra skärmar och kände paniken komma krypande, för det var verkligen JÄTTESKILLNAD på de olika skärmarna. Så mitt tips är alltså, ljusa upp ett par snäpp mer än vad det är "attraktivt" på din skärm, för att de flesta då faktiskt ser bilderna mörkare, och om folk skriver ut bilder så är det ofta samma sak med skrivare också; att de skriver ut betydligt mörkare än vad det är på skärmen. Det är i alla fall min erfarenhet.

Yezz Corner-Hästnörd i mammaförpackning

På min blogg hittar du Ridövningar, erfarenheter från över 10 års jobb med hästar, från skötare till beridare och ridinstruktör. Dessutom är jag häst- och djurfotograf och självklart finns mina barn och lite annat med på bloggen. Hälsa på vetja! Yezzcorner.com är adressen!

[Senyera]
0

Jag upplever exakt samma problem!