Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 10-fototillfällen
Läst 543 ggr
sötsigne
0

Hur länge spara hästbilder?

Alla ni som fotar hästevenemang av olika slag och lägger upp bilder till försäljning på hemsidor, hur länge spar ni såna bilder?? Forever eller rensar ni efter ett tag?

Det blir ju ganska många bilder efter ett tag och jag antar att de man ev säljer, säljer ganska så direkt efter evenemanget. Eller har jag fel?

Metinia
0

Jag gör en rensning så fort jag kommer hem ifrån en tävling, rensar ut dåliga bilder och så. De jag väl sparar efter det sparar jag i alla oändlighet! ;)

Det har faktiskt hänt att jag har fått beställningar på flera år gamla bilder. Det händer sällan, väldigt sällan (har hänt en eller två gånger typ). Men då är det oftast så att kunden har sett att jag har varit och fotograferat på något evenemang nyligen och när h*n kollade igenom mitt arkiv såg denne att jag hade varit på fler tävlingar som h*n ridit på. Och då har jag fått beställningar på bilder ifrån helt olika tillfällen. Så ja, det händer att kunder beställer gamla bilder, även om det är ovanligt.

Annars tycker jag att det är rätt kul att spara bilderna. Visst, det tar plats och så, men det är inte så farligt faktiskt. Jag har många äldre bilder som jag har tagit som jag är riktigt nöjd med och jag tycker inte att man bara behöver ha sprillans nya bilder i som portfolio. Det är kul att blanda lite. Och framför allt så kan det vara kul att kolla på gamla bilder för nostalgins skull och se hur mycket man har utvecklats! ;)

Anna
2

Jag sparar alla bilder, absolut. Dels på datorns hårddisk, sedan säkerhetskopierar jag över dem på en extern hårddisk så att jag har dubletter av allting. Det blir en hel del bilder genom åren, visst, men det händer faktiskt relativt ofta att jag får beställningar på gamla bilder. Härom veckan sålde jag bilder till en hästägare vars häst jag fotat på en utställning 2008!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se