Hur många bilder?
Av ren nyfikenhet; Hur många bilder på varje ekpiage sparar ni ca? Jag sitter och rensar och känner hur jag ogärna ville slänga bilder, en del är inte helt korrekta men har en viss känsla och de ville jag inte slänga dem. Samtidigt kan jag inte spara allt.
Hur gör ni?
Det är lite svårt med bilder eftersom de faktiskt innebär minnen…antagligen både för dig som fotograf och för eventuella kunder. Men jag brukar göra så att jag alltid gör en första rensning där felsteg och suddiga bilder tas bort. Enstaka "failbilder" får vara kvar eftersom jag använder såna till blogginlägg ibland. Det här gör jag direkt jag lägger in bilderna i datorn. Därefter försöker jag låta bilderna "vila" någon dag, så att jag har en lite mer objektiv syn på dem. Då är det lättare att se för- och nackdelar med dem.
En eller ett par dagar efter jag fotat går jag igenom bilderna en gång till och raderar då alla som jag inte genast känner att jag gillar.
Jag försöker att kolla igenom minst tre mappar i veckan av mina gamla bilder och känna efter lite "vilka bilder gillar jag?" och eftersom det är lite olika varje gång, så försvinner alltid några bilder i varje mapp.
Jag tror det är bättre att ha några få men bra bilder än att ha tonvis med halvdana bilder. Men visst tar det emot lite att radera det håller jag med om!
Yezz Corner-Hästnörd i mammaförpackning
På min blogg hittar du Ridövningar, erfarenheter från över 10 års jobb med hästar, från skötare till beridare och ridinstruktör. Dessutom är jag häst- och djurfotograf och självklart finns mina barn och lite annat med på bloggen. Hälsa på vetja! Yezzcorner.com är adressen!
Jag kan inte slänga annat än de riktigt dåliga bilderna. Är det någon som jag inte kan fixa till så känner jag att jag kan använda den att måla av istället. Så min lösning är helt eneklt att köpa mig mer minne ^^'
Mvh
Rebecca Frödén
Jag har nog slängt max 10 bilder under alla år - många bilder blir det…
Nu för tiden kostar ju extra minne i princip ingenting (CD, DVD, extern hårddisk etc)…
Idhults Welsh Cob Stuteri - www.welshcob.se