Ang. att sälja bilder
Hej!
Jag vill väldigt gärna börja sälja bilder någon gång i tiden och har lite frågor, skulle uppskatta det jätte mycket om någon kunde svara! :)
* Att sälja något digitalt, menas det att man skickar filer via datorn till en kund?
* Papperskopior, är det sådana man själv kan beställa hos sådana som skriver ut bilder?
* Säljer man en orginalbild så säljer man den då redigerad eller inte något redigerad alls? Läser jag "orginalbild" så tänker jag helt orginal, alltså helt oredigerad men vill vara säker.
- Ska man ha logga på orginalbilder?
* Jag har alltid gett ut bilder gratis till sådana som jag känner/sådana som tävlar i min ridklubb, hur brukar ni göra med sånt? Jag vet inte riktigt själv om jag vill sälja bilder till dessa eller ge ut gratis, hur hade ni gjort?
* Behöver jag som mindreårig betala skatt om jag säljer bilder?
Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"
Skatt betalar man väl alltid såläne man kommer upp över ca 18000kr.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
* Att sälja något digitalt, menas det att man skickar filer via datorn till en kund?
En digital fil kan skickas via datorn eller brännas på CD och levereras till kund.
* Papperskopior, är det sådana man själv kan beställa hos sådana som skriver ut bilder?
Stämmer bra. Du ska dock se till att sälja även dessa med "god vinst" så du inte bara tar ut "lite till" mot priset det kostar att framkalla. Du säljer DIN konstnärlighet - inte papperet bilden är på. Stor skillnad!!
* Säljer man en orginalbild så säljer man den då redigerad eller inte något redigerad alls? Läser jag "orginalbild" så tänker jag helt orginal, alltså helt oredigerad men vill vara säker.
- Ska man ha logga på orginalbilder?
Du säljer ALDRIG originalbilden.
Fotar du i JPG, så kolla över om bilden behöver redigeras innan du säljer bilden. Fotar du i RAW så MÅSTE bilden redigeras innan den kan säljas.
Bilder som skall printas själva av kund (stor fil) brukar man oftast inte logga, men däremot mindre bilder som kunden kan använda på nätet vill många ha loggade. Dels för att dom inte skall spridas av obehöraiga och dels för att det ger lite reklam. Själv ser jag det som en service att skicka med en lågupplöst web-fil när min kund köper en högupplöst print-fil så jag loggar alltid mina web-filer.
* Jag har alltid gett ut bilder gratis till sådana som jag känner/sådana som tävlar i min ridklubb, hur brukar ni göra med sånt? Jag vet inte riktigt själv om jag vill sälja bilder till dessa eller ge ut gratis, hur hade ni gjort?
Börjar du ge gratis så vill alla ha gratis - du får plötsligt väldigt många nära vänner och bekanta och bekantas bekanta. Sätt en gräns för vilka du vill ge bilderna gratis till så är det lättare att säga stopp! :)
* Behöver jag som mindreårig betala skatt om jag säljer bilder?
Ja, den som tjänar över en viss summa skall betala skatt. Jag vet inte exakt var gränsen går just nu, men det får man reda på via skatteverket.
/Lisa
Tack så himla mycket för era svar!
Med Vänliga Hälsningar // Julia
http://Juliahallberg.blo.gg - Fotografi & Tonårsliv
R.I.P Premiums Syskonkärlek, min Charmör, du är den vackraste ängel himlen någonsin skådat.
"Livet är som en dans på rosor, ibland trampar man snett och kliver på taggarna - men fortsätt kämpa, snart kommer du upp på blommorna igen"