Vad gäller?
Hejsan. Undrar vad det är som gäller när man fotograferar på tävlingar och så. Är det tillåtet att visa upp bilder på sin hemsida med ett ekipage som tex. hoppar utan att fråga om lov? Sen undrar jag också hur ni kan hålla koll på vem + vilken häst det är som är med på bilden (tex. ett dressyrekipage)?
MVH Sara
Ja du får lägga upp bilderna. Fotosidan har en mycket bra artikel om det här med vad man får och inte får lägga upp.
http://www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
Jag kollar numret på hästen, nummerbrickan alltså, och sedan jämför jag det med startlistan, vilket resulterar i att jag ser vad hästen och ryttaren heter.
Mvh Anna
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Tack, ska genast läsa den. Nu förstår jag hur du kan hålla reda på alla namn 
Men om personen i fråga på bilden ber om att jag ska ta bort foto från min hemsida, då måste man väl göra det?
Vad jag har fått höra/läst om så tror jag faktiskt inte att du måste det. Det är väl bara om bilden är kränkande som du inte får lägga upp den eller liknande?
#4 Jo, det är klart. Men man vet aldrig, personen kanske inte vill finnas med på en hemsida ;)
#5 Det är ju alltid trevligare att ta bort en bild om man blir tillfrågad, då lär de ju tycka mer om dig och förknippa ditt namn med en trevlig fotograf, istället för en "elak" om du inte tar bort bilden.

Jag spar alltid programen, fotar Minnst en bild på varje häst som man ser vilket nr den har så ser jag oftast på de andra bilderna ockkså vilket nr den har.. sen ser man på hästen också, ex färg, teckan mm..
#6 Absolut.
#7 Tänkte som dig också, fota först en bild på hästen där man ser numret, sedan fler bilder när de tex. hoppar och sedan kika i programmet på vad hästen + ryttaren heter.

Jag antecknar i startlistorna vilka bildnummer det blir.
SÅ slipper jag onödiga bilder för att visa numret på hästen