Rätt utrustning för hästsport
Jag fotograferar ganska mycket hästsport och letar nu ett nytt objektiv att köpa.
Jag fotograferar med en Nikon D5000 och har ett AF-S Nikkor 70-300mm. som jag nu haft i två år och tycker kanske att det är på tiden att man uppgraderar.
När jag inte fotar hästar så fotar jag ofta naturlandskap och vilda djur och då behövs ett bra objektiv som når långt och är inte så ljuskänsligt då det kommer bli många morgon och kvällstimmar. Samma sak gäller när jag ska fotografera i ridhus, jag blir inte riktigt nöjd med resultatet då det lätt blir suddigt.
Vad anser ni är ett bra objektiv för ändamålen? Är ganska kluven just nu och Kan tänka mig lägga runt 10000kr för att få ett väl fungerande objektiv.
Fotat denna bild med mitt nuvarande objektiv.
Nikon 70-200 2.8!!!! Version I får man begagnat för strax under 10.000. Version II (nyaste) är svårare att hitta till bra begagnadspris, finns för 12000 och uppåt på blocket. Annars är det fast 300 2.8 men då pratar vi helt andra priser.
"ganska mycket" är tyvärr ett ganska relativt begrepp men jag säger som föregående talare (även om jag nu talar Canon) att en 70-200 2,8 är att föredra. Ligger troligen på cirka 20.000SEK i nyskick från butik.
Om ganska mycket innebär heltidsarbete som hästsportfotograf är en 300mm 2,8 i stort sett en livsnödvändighet precis som en fast 200mm 2,0 (om den finns i Nikon vet jag inte) och dessa linser kostar i runda slängar från 55-70.000SEK.
Hittar du en bättre begagnad 70-200 kommer du dock långt med den utan att behöva pynta ut alltför mycket pengar. Lägg till en extender modell 2,0 så kommer du även väldigt nära allt vad naturen har att erbjuda.
Sigma 70-200mm 2,8 är ett superobjektiv. Kostar ca10'000kr. Har det själv och är väldigt nöjd med färger mm. Fick därremot finjustera fokusen eftersom att det bakfokuserade. Men tror inte det var objektiver utan kameran eftersom jag fick göra samma med mitt macro.
Följ mig som fotograf på
min hemsida http://petronellafoto.webb.se/
eller min blogg http://isryttarnas.blogg.se/