Byta ut kitobjektiv, förslag?
Hej!
Eftersom jag nu har mitt kitobjektiv jag fick med kameran när jag inte använder tele eller vidvinkel funderar jag nu på om jag ska sälja det och köpa ett liknande objektiv med ungefär samma brännvidd (kanske något längre) som man kan ha som standardobjektiv när man inte behöver något av de andra. T.ex. när man reser och inte kan kånka med sig flera kg utrustning.
Jag har nu en Canon 400D med vanliga objektivet EF-S 18-55mm IS som är riiiiktigt dåligt, blir så förbannad varje gång jag använder det.
Så jag söker något objektiv som är prisvärt, runt 4000:- begagnat som är ljuskänsligare men ändå använder ungefär samma brännvidd ev. något längre: 18-170mm eller runt 40-200mm ev. 18-70 om man kan ha lägre bländare på dem
Alltså en zoom, inte fast objektiv och det kvittar om det är sigma, tamron, tokina eller canons egna.
Någon som har några förslag?
Kika gärna på min blogg där jag skriver om allt inom fantasy!
Rent spontant dök dessa upp i mitt huvud:
Sigma 17-70/2.8-4.0 (ca 3500 nytt)
Sigma 17-50/2.8 (ca 6000 nytt)
Sigma 24-70/2.8 (ca 8000 nytt)
Tamron 17-70/2.8 (ca 4000 nytt)
Tamron 28-75/2.8 (ca 4000 nytt)
Tokina 16-50/2.8 (ca 5500 nytt)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Låter som bra alternativ allesammans!
Har du något av dem själv, vad tycker du isåfall?
Tamron 28-75m f2,8 låter spontant rätt ok. Men jag har lite dålig erfarenhet av Tamron, hört att de ska vara oskarpa men jag vet inte om det stämmer. Får väl läsa lite recensioner på fotosidan och se.
Är ju ett plus med fast bländare.
Ev. Tamron 17-70 kan också vara ett bra alternativ. Ska jämföra de båda.
Om någon har någon av dessa eller har något annat förslag får ni gärna skriva!
#2 Jag har inget av dem själv. Men om du letar runt lite och läser recensioner ska du nog kunna hitta något lämpligt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 Jag har ett Tamron 17-50/2.8 och tycker absolut inte att det är oskarpt. Jag läste många och långa trådar innan jag sålde mitt kit-objektiv och skaffade Tamron och de flesta tyckte att Tamron gav skarpast resultat.
Denna bild är direkt ur kameran (D90), tagen med objektivet i fråga (bländare 4), ingen som helst redigering (endast kovertering från raw till jpg i Lightroom):
http://www.flickr.com/photos/bigenius/7282252696/in/set-72157629924259670/
Jag har ett sigma 17-70 och är jättenöjd med det! Anväder det dock. mest till studiofotografering.
#4 Menade du 17-70 f2.8? Eller finns det ett 17-50 också? Vad kostar det isåfall? Såg ju fint ut på bilden du skickade. Jag tänkte mest använda det utomhus dock, t.ex när man reser. Har du någon utomhus-bild?
Det finns 17-50 också. Kostar strax över 2000 begagnat skulle jag tro, nytt vet jag inte. Här finns det både bilder och recensioner: http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=12416