Vilda hästar
Är inte denna tråd i lite fel kategori?
Vild häst med träns?

kvittar
Med "vilda hästar" antar jag att du syftar på hästar som busar/springer/rör sig eftersom det på din bild INTE är en vild häst, dvs en mustang eller liknande.
Och det finns redan en tråd om hästar som rör sig.. "Action bilder!"
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Håller med #4, finns också en tråd som heter "Vill se bilder på hästar som busar & Kliar sig". Tre trådar om samma sak är väl ändå rätt onödigt?
Tänk om nogon har varit på platsar där det är vilda hästar eller halvilda eller hästar som inte går at handtera.
På 3 områden i grannlandet i väst väst har man hästar som går ensamma halva året. Är dom vilda när man fångar inn dom senhöstas
Tänk på Island där går dom ensamma hela året, men Fångar inn dom en gång om året og väljer ut några som man skal jobba med vidare .
Även i Montana där hästarna (mustangerna) lever i flockar- gör man som på Island .
I Australien fins jägare som har sin innkomster från at jaga/döda vilda hästar. Nästan omöjligt att komma närare enn 100 m
Vild kann vara mångt minst två:
vild i förståelse "fritt liv" eller "okontrollerad beteende " - sista kann ofte uppfatas som hotande/farlig.
- hästar som lever sina liv själva och fri från männskan kontroll
- hästar som är obehärskad/upphetsad men tillhör en person e.l.
- Hästar som busar och leker kan uppfattas som vilda men är inte?
- Hästar som blir skrämda följer sina instingt och flyger eller attackerar. I ögonblikket är dom vilda annars inte
- Action bilder är oxå kontrollerade aktiviteter altså inte vilda hästar
- Alternativen för vild är många även häst med träns
Jag tycker mellon har utmanad oss andra på et fint sätt med en öppen och kreativ fråga. det är vi själva som får definera vad vild är
Fin tråd mellon som i alla fall fick mej till at våga fundera lite över vad vild betyder. Hoppas många kann visa foto av hästar som dom själva definerar som vilda. Det är ofta situationer som " inte väkser på träd" och det är inte lätt att fota.
Fint om många "vild" diskutera teman vidare
Jag har bilder på vildhästar i Australien men inte digitala och de är nedpackade just nu då jag flyttat nyss, kanske kan hitta en inscannad till er. Hittade inte just nu…
Spännande
hur var det at fota dom . Är dom så svåråtkommliga som ddet berättas?
Tja, jag valde 2002 att göra en långritt på Franz Webers Wild Horse Sanctuary, http://www.bonrook.com/ i norra Australien. Det var bara jag och min man som red tillsammans med guiden. (Detta blev ett reportage i Ridsport Special). Just då var det som torrast och man inväntade regnet (de har en torr och en våt säsong) som redan borde ha kommit. De hade samlat in en del vildhästar under tiden vi red och vi fick se dem när vi kom tillabak då de var i en inhägnad. Där fanns en hingst som passade på att betäcka ett sto när vi såg på
. Han var urhäftig, skimmel med lång, tovig man. Han kom inte direkt fram till staketet (det gjorde ingen) men han var inte heller helt hysterisk när vi kom nära (inte de andra heller).
Det är enda området i Australien där vildhästar är fredade och inte får jagas. De lever vilda men är kontrollerade på så vis att de fångas in ibland. Den turhästen min man red var en äkta brumby medan min var en korsning. De föder upp en del brumbys kontrollerat (såsom den betäckning vi såg, när de sätter ihop hingst och sto) men en hel del betäckningar sker fritt i naturen. De flesta föl förblir vilda men en del tar de till turhästar.
För övrigt så brukar de raka av manen på turridningshästarna innan regnet kommer, släppa dem lösa och sedan får de gå som vilda under regnperioden.
Fortsätter här, det blev så långt…
Minns att vi såg en vild unghäst från bilen när vi körde därifrån men jag minns inte nu om vi såg någon från hästryggen, kan nog stå i reportaget som är nedpackat nu. Får återkomma…
Har även sett vildhäst i nordöstra Australien, i Queensland, de på Franz Weber var nära Darwin i Nortern territory (dvs centrala delen). Det var en annan turridning 2000 där vi red ute på en stor farm. De hade fångat en vildhingst när vi kom hem och han var inne i en rundcorall med jättehögt stängsel. En av hästarna, tror det var den jag red t o m, hade rymt något år tidigare och levt med vildhästarna tills hon kom tillbaka/de fångade henne, jag minns inte vilket. Även detta blev reportage, i Hästfynd (numera Hästfocus).
De flesta vildhästar i Australien är nog svåra att se men lättast säkert just från hästryggen. På den turridningen 2000 sa de att vem som helst fick fånga vildhästar men sällan gör det eftersom de inte är så attraktiva, om jag minns rätt.
Kom på att jag har foton på vildhästar i den här datorn. De är från Puerto Rico (ö i Karibien), närmre bestämt en av dess öar som heter Vieques. Där finns massor av vildhästar men de är rätt obrydda pga att de är så vana vid trafik och folk. Man kunde köra och stanna nära dem men när jag följde efter dem med kameran så gick de alltid när jag kom för nära.
Jag fick lite motstridiga uppgifter, en del källor sa att alla vildhästarna egentligen har en ägare medan andra sa att vissa av hästarna har ägare som låter dem leva som vilda medan andra är helt vilda, dvs utan ägare. Ska lägga in några foton.
Älskar den här bilden för hon är så anskrämligt ful. Stackars häst egentligen, men hon ser ut att vara typ 30 år och ha fått massor av föl, står vid vägen med fullt av insekter surrandes runt sig…

oj vilken upplevelse! kul :)
första bilden på hästen såg ju nte allt för fin ut, men det kan man ju förstå o den andra hästens man va verkligen lustig ^^
måste vart en häftig upplevelse!! men ack så hästarna ser ut, inget man är van vid precis, första bilden.. den va jobbig att se på..!! men fina bilder i sig :) Sista bilden vart ju så grymt vacker!
#18 ja, alla dessa resor har varit underbara, den från PR var den senaste av dem, jul/nyår 2005. Det var då tsunamin var i Thailand etc, vi såg nyheterna i PR och jag hade förelagit både Sri Lanka och Thailand som resmål men SL var så dyrt och Thailand ville inte min man till. Tacka vår lyckliga stjärna för det…
Ska se senare om jag hittar vildhästarna i Australien på bild i min andra dator. Om jag kommer ihåg det.
Fler vildhästar?

så fint jojjehanna och vad avunssjuk man kann bli till resor av det her.
Tyckte öronen var små eller?
#23 du visar oss at "vild" kann vara lugn med
Jag vet inte mycket om australiensiska hästar så det blir spännande om du hittar bilder. Det lilla jag vet är at när flåttan anländte australien (the Fleet = dom första 11 segelfartyg som koloniserade australien ca 1790 hadde med dom första hästarna til australien. Rasen var troligen nån slag thorougbreed (mix av araber ++? til kör och ridning) dessa är utveklad til australiensk stock horse. Senn innfördes såkallade walers som er nån mix av tunga arbetshästar (vet inte vad). Rymmlingar av båda dessa var grunnlag för den australiensika vildhästen eller ?
#25 ja, det var grunden och "brumbyn" som vildhästen kallas anses väldigt seg eftersom den överlever i ett så kargt land, det är verkligen naturens hårda urval som gäller där. Brumbyn är ofta ganska liten medan en stock horse nästan kan sägas vara motsvarigheten till Quartern och lite större. Sägs också vara en uthållig och stark häst eftersom endast de hårdaste individerna överlevde båttransporterna till Australien och överlevde här och ur dem har stock horsen fötts fram. Likt brumbyn således.
Underbara resor föresten, åk till båda länderna, kan rekommenderas!