Nikon D40x eller Canos eos 400D?
Vilken tycker ni är bäst? Nikon D40x eller Canos eos 400D? Kan man inte köpa objektiv till Nikon D40x, tycker jag läst att den inte har nån autofokusmotor men jag är inte säker..
Jag har ingen erfaranhet av någon av kamerorna, men jag ska också köpa en systemkamera, och de 2 modellerna är 2 av de jag väljer mellan.
Jag har dock nästan bestämt mig för en Canon, tycker inte att Nikon uppfyllar riktigt alla krav jag ställer, och när man väl köper en kamera- är det ju bäst att köpa en som har allt man vill ha. Jag har dock inte varit i affärer än och så, men ska det i sinom tid och prata med personalen ect..
som jag har förstått det så har inte Nikon D40/D40x någon inbyggd autofokus utan man måste köpa objektiv med det, eller något liknande, och det gör att det inte finns lika många objektiv som t.ex. Nikon D70 har tillgång till. Hade valet stått mellan Canon EOS 400D och istället Nikon D50, hade det för mig varit mycket svårare..
Nikon D40 har ingen autofokusmotor, men D40x har det ;) Jag har själv en D40 och det går ju att köpa objektiv, men man får köpa AF-S objektiv då om man vill ha autofokus ;) finns även andra som har det tror jag. Vilken som är "bäst" av just dom två vet jag inte, men det beror väl mycket på vad man tycker själv också ;)
Nej, D40x har ingen autofokusmotor.
Jag har en D40, och hade nog så här i efterhand valt något annat eftersom att objketivutbudet med fungerade autofokus till D40n är väldigt begränsat
Så, om jag har i ditt läge hade jag nog valt 400D. Vad jag har hört har den även inbyggd sensorrengöring/dammborttagning vilket är ett stort plus, det är väldigt lätt hänt att skit kommer in när man byter objketiv.
Lycka till!
Sen att Canon har typ 85% av marknaden för yrkesfotografer kan ju vara värt att tänka på. Om man köper ett bra objektiv som passar till canon nu, är det ju kul om man kan fortsätta använda det utifall man skulle vilja bli proffs… ;)
#3 i affären när jag letade kamera så sa dom åt mig att D40x har autofokusmotor, så man kan ha alla objektiv med den, därför tyckte dom att ja skulle köpa den istället ;) men har den inte det är det nog bättre att köpa en canon på en gång och kunna köpa vilka objektiv man vill sen xD
Jag Trivs Med Min Canon Eos 400D . Den Funkar väldigt bra :D Trycker jag iallafalll :D Visserligen vet jag inte vilken av de Som är " bäst" eftersom jag inte har någon erfarenhet av D40x. Men jag Skulle Nog Rekomendera Canon xD
Om det varit jag så hade valet stått mellan Nikon D50 och Canon Eos 350D, modellerna under.