Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 1388 ggr
Berglund
0

Hoppbild, redigerad i CS3

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Alice Lindström (AliceL på iFokus.se) och hennes ponny Boom Bellis på en hopptävling på Askims Fältrittsklubb. Jag har ändrat nivåerna på Bellis och på Alice. Lite mer rödare. Svartvit bakgrund, beskärd, lagt till text. Klonat bort bilar och staket. Vad tyx? Tog ca 30 minuter att göra den.

jojjehanna
0

Jag tycker att det hade varit kul att se bilden kapad åt andra hållet, dvs på högkant, med hela ryttarens huvud med och mer av hästens ben + hinder.

Berglund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

More like this?

Cavello
0

Nja, bilden känns underexponerad och bakgrunden kring Alice huvud ser en aning skum ut. Prova att beskär bilden ännu skarpare.

Berglund
0

För jag vill liksom att texten ska få plats.

[exsh]
0

Tycker att det var fult redigerat runt alice!

Cydonia
0

Det syns mycket väl att du klonat och suddat i bakgrunden, lägg lite mer tid på det så blir det nog bättre. =) Dessutom är bilden lite sne, räta upp den någon grad åt vänster.

Berglund
0

#5 Jag bryr mig inte för du är ändå alltid så negativ om allt som gäller mig.

#6 Jo jag får väl göra det. Det är det att Photoshop Cs3 är så nytt för mig. Dessutom  på engelska.

Cydonia
0

#7 Det spelar ingen roll vilket redigeringsprogram man använder. Hur man klonar och suddar är i princip likadant i både photoshop och gimp, det enda man kan göra är att vara noggrann och ge det mer tid.

[exsh]
0

men vad är det med dig som gör att du inte kan ta kritik ? Borde du ens lägga upp bilder i forum om du inte kan tåla vad folk tycker om dom ? allt jag skrev var att det var fult redigerat - ngt du lätt som en plätt hade kunnat göra om!

neonrosa
0

Tycker det är synd att du klippt av halva Alice huvud.

Lozzan
0

Man skulle inte kunna få se originalbilden?
Jag tycker att det är ett fint motiv med fart i, tyvärr är redigeringen runt ryttaren slarvig

Berglund
0

#11  finns på Hopptävling 06.06.2007 Afrk

okej, jag ska göra det bättre nästa gång

Monday
0

#9 Man kanske aven ska kunna ge kritik ratt och istallet for att bara saga vad som ar daligt sa kan man saga hur man ska forbattra det.

http://www.regret-nothing.com

Berglund
0

#13 det är just därför jag blir upprörd. Jag vill inte bara att folk säger, "ah, den bilden är ful för du har kapat för mycket på huvudet" utan att dom förklarar vad jag skulle kunna göra bättre också.

Haffi
0

Kloningen (bakgrunden) tycker jag är mycket bra så den gör at man på et vis sugs inn i bilden

Essensen i bilden -ekvipasjet- tycker jag är mycket bra - av det vi ser. Det är tydligt hur hästen har focus på sin uppgift att passera bommen, och det kommer tydligen fram at ryttaren har sitt focus dit hon skal - nästa hinder .

om kapningen är jag inte så nöjd. hjälmen tycker jag inte skall kapas, skall du kapa ryttaren så är det för att visa hästen och da borde du kapat strax över örorna på häsen. Et triks kann vara at plassere texten över hjälmen. Det andra är att kapningen borde varit smalare. Det blir för mycket "space" på sidorna som drar en ut av bilden.

Senn är det många vis att kritisera på. Om man vill kalla en person en träskalle så går det jo att råda så här: När man går i skogen så skall man ha på sej hjälm fördi det är så mycket hakkspättar där

Berglund
0

Tack för kommentarerna. :)

[exsh]
0

#13 jo det har du rätt i. Förlåt karin ,du hade kunnat lägga ner lite mer tid på det… ?

Berglund
0

#17 Tack för det mycket bättre kommentaren. Jag har väl en tendens till att göra saker slarvigt för att bli klar snabbt.

Colt
0

Hur gör man bakrunden svartvit i ps? det har jag alltid undrat? :O

Berglund
0

Antingen så tar man en pensel, inte vanliga utan en pensel med typ en ruta under sig. Sen sätter man färgen på svart eller viot och målar över bilden. Annars, vet jag inte direkt.

Anna
0

#19 Markera det du vill ha svartvit och tryck sedan Shift+Ctrl+U.

Eller så kan du göra som Berglund säger och använda Color Replacement tool.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se