Hur ska jag göra?
Hej! Mitt namn är Linn och jag behöver eran hjälp! Jag skickade en bild på en ponny till en tjej (Min ponny) för hon hade ridit honom på ett ridläger och tjatar hela tiden om hur mycket hon saknar honom. På den bilden satte jag min stämpel (På något sätt ville jag märka den, så folk inte trodde att hon hade fotat den). Men nu har hon lagt upp samma bild på Instagram, och beskärt bilden så stämpeln försvann. Det känns dumt att sätta stämpeln på mitten av bilden för det känns som att det förstör, men det är väll så jag får göra i framtiden. Men, är det att bryta mot upphovsrättslagen om jag skickar en bild till henne, och hon lägger ut den, utan mitt tillstånd, på Instagram (Utan stämpel), på Facebook (Med stämpel, dock syns den inte för hon har den som omslagsbild) ?
Och hur ska jag formulera mig, när jag ska säga att jag inte vill att hon använder mina bilder utan "stämpel"?
Du behöver väl inte skriva något jättelångt. Det är väl bara att förklara att du inte tycker det är okej att hon gör så och att hon (väl enligt lag?) gör sig skyldig till ett brott då.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Okej. Tack ;)