Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 1612 ggr
nickiandersson
0

Sony objektiv?

Hej, jag har en Sony DSLR-A290, den är helt okej men jag vill fota hästar i rörelse, när jag gör det med denna kameran (har vanligt objektiv, 18-55 mm) så blir det ibland suddigt vid ex. benen eller annat! Alltså behöver jag ett bra objektiv som hanterar rörliga moment bra!

har kollat lite på "Tamron AF 70-300 4-5,6 Di" men jag vet inte alls om det är bra för just detta? Har läst lite iaf att den ska va bra & så..

hade gärna velat se bilder som de tagit.. :) Så om någon har detta objektiv & vil visa bilder, så kan ni väl skriva?

eller om ni vet något om den! :)

& om ni vet något annat bra objektiv till min kamera som håller kraven jag har, så skriv då med! :D

puss

NSphoto
0

Visst, objektivet har att göra med bildens resultat, men det du beskriver är ett problem man kan få med för lång slutartid :)

Men du är inne på rätt väg, en telezoom (alt fast (ljusstarkt) teleobjektiv) är nästan en nödvändighet om du ska fota hästar. Det jag skulle rekommendera är ett ljusstarkt telezoom. Alltså ett 70-200 2.8 av något slag, ex Sigmas eller Tamrons, vet ej om Sony/Minolta har ett eget men skulle väl tro det.
Men sådana objektiv är inte direkt billiga, det billigaste som jag sett (Tamron) kostade kring 6000:- sist jag kollade, så det hänger också på vilken budget du har (:

Nu har jag inga erfarenheter av just detta objektiv, men har du inga höga krav så fungerar det säkert. Men du får ju också tänka på att du oftast får vad du betalar för, men med de orden så säger jag inte att det är dåligt men det håller kanske inte toppklass.

Det skulle vara bra om vi visste vilken budget du har om vi ska komma med förslag på olika objektiv, så vi vet i vilken prisklass vi ska gå.

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

bigenius
2

Anledningen till att benen blir suddiga är som sagt slutartiden, det har alltså inget med objektivet att göra. Däremot är det objektivet som i viss mån avgör hur kort slutartid dukan använda, det handlar om hur stor bländaröppning objektivet tillåter. Så här funkar det.
För att exponera en bild korrekt krävs det att en viss mängd ljus kommer in i kameran. När du använder en kort slutartid så kommer det in mindre ljus och då måste du kompensera detta genom att göra "hålet" i objektivet blir större, då kommer ju samma mängd ljus in ialla fall. Detta hål kallas bländaröppning, det svarta som är runt hålet är bländaren.

När du tittar på beteckningen till objektivet du nämnde så står det "70-300 4-5,6" och det är siffrorna 4-5,6 som är intressanta, dessa talar nämligen om hur stor bländaröppningenkan vara - ju lägre siffra desto större öppning. Att det står 4-5,6 betyder att bländaren varierar beroende på vilken brännvidd som används, 4 används vid 70mm och 5,6 vid 300mm (jag vet inte exakt var i spannet den växlar bländare). Alltså, ju kortare slutartid - desto större bländare (lägre siffra).

Nu kommer en till parameter in i bilden - ISO.
Om jag vill ha en slutartid på 1/1000 och detta innebär att jag behöver bländare 2.8 (beroende på hur ljus/mörkt det är där jag fotar så klart) men mitt objektiv bara går tillbländare 4, hur gör jag då? Öka ISO! ISO är känsligheten på sensorn i kameran, den som fångar upp allt ljus. Varför kan man då inte alltid öka ISO? Tyvärr innebär det att bilderna blir mer brusiga för varje steg man ökar ISO. Olika kameror har olika mycket brus vid de olika nivåerna.

Dessa tre parametrar, slutare, bländare och iso kan alla justeras för att få till den perfekta exponeringen och vilken man justerar beror lite på vad man vill uppnå.

Slutartiden bestämmer som sagt hur länge slutaren ska vara öppen och med det även hur hur snabba rörelser man kan frysa i en bild.

Bländaren bestämmer hur stor bländaröppningen ska vara, men den avgör också hur långt skärpedjupet är, dvs hur mycket av bilden som är i fokus. Ju större bländare (lägre siffra) desto kortare skärpedjup. Det är detta som gör att man med ett objektiv med bländare 2.8 får finare bakgrundsoskärpa (även kallat bokeh) än med sämre objektiv.

Iso bestämmer känsligheten på sensorn. Med ett högt ISO-tal behövs inte lika mycket ljus,men det blir mer brus.

När jag fotograferar hästhoppning brukar jag ha en slutartid på mellan 1000 och 4000, beroende på vilket väder det är. Min bländare står oftast på 3.2 eller 3.5. Jag harmöjlighet att köra på 2.8 men skärpedjupet blir då så kort att det är svårt att få hela ekipaget i fokus (skärpedjupet beror på avståndet till motivet). Jag försöker att ha ISO på 200 och det fungerar när det är soligt. Vid sämre väder kan jag öka til 800, men det är sällan jag går så högt.

Oj vad långt det blev :) Jaja, hoppas att du förstår vad jag skriver, allt kom direkt ur huvudet så det kanske blir snurrigt bitvis…

Ett tips, kolla in http://www.kamerasimulator.se/swe/?page_id=2 Där kan man testa parametrarna jag pratat om.

nickiandersson
0

#1 min budget är inte såå jätte stor just nu då jag inte gått i skolan på ett halvår, men ska börja igen nu till hösten så kommer få 1000kr varje månad + lite extra från mamma. :)

#2  jag förstår vad du menar. :) det som problemet är att jag inte riktigt vet hur man ändrar dessa sakera EXAKT… :/ Sen har jag en fråga, ska jag fota så det är automatisk eller manuellt? :)

bigenius
0

Hur man ändrar dessa saker bör ju stå i manualen till kameran, jag har ingen Sony så jag kan inte hjälpa dig :) Det enklaste är ju att ställa kameran i läge för slutarprioritet, du får då ställa in vilken slutartid du vill ha och sedan justerar kameran resten. Själv kör jag helt manuellt, men en förutsättning för det är att kameran har fysiska knappar/rattar för slutare och bländare osv, så att man slipper gå in i menyer för att ändra, det finns inte tid till det. Jag ändrar ofta dessa inställningar utan att ta bort ögat från sökaren.

nickiandersson
0

#4 Tack så mycket! :) har läst igenom den för några månader sen men haha inte om detta du tar upp! så är väldigt tacksam! :D

okej :] jag har provat köra manuellt en gång när jag bara skulle prova hur det såg ut & hahaha jag förstod inget typ Oskyldig

nickiandersson
0

Jag kollade runt på elgigantens hemsida & hittade 3st som jag funderar på.. ska köpa någon av dem & det är precis det priset som jag kan ha råd med när jag fått mina pengar! :) Nu skulle jag vilja ha råd på om ni vet vilket som passar bäst till just det jag vill fota, hästar i rörelse! länkar!! http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/TAMRON70300S/tamron-objektiv-70-300mm-di-telezoom-till-sony-alpha Detta objektivet är det jag tänkte på alldraförst. :) http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/TAM18200SONY/tamron-af-di-ii-18-200mm-objektiv-till-sony Denna är också Tamron, men vet inte riktigt vad den "stora" skillnaden är förutom att det är olika mm :) http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/HAMA300077/sigma-objektiv-70-300mm-till-sony Detta hittade jag precis & det verkar bra. Vad tror ni ? :D:D

diesel92
0

Sigma 70-300 mm telezoom funkar bra om man inte behöver något avancerat. Kostar strax över 1000 kr. På Sony finns slutartiden som S