Ny vattenstämpel
Eftersom jag tycker att vattenstämplarna förstör en del i bilden och är irriterande gick jag över till att bara ha mina initialer nere i ett hörn på bilderna. Dessvärre visade sig att detta gör det mer vänligt att stjäla mina bilder.
Tips på hur man kan göra en snygg, medelstor vattenstämpel? Hur gör ni?
Besök gärna min blogg.
Jag vattenstämplar inte mina bilder. Istället har jag skrivit på hemsidan att om någon vill använda mina bilder så är det ok så länge de länkar tillbaka, detta gäller för privatpersoner. Är man orolig att någon stulit ens bild kan man alltid använda googles bildsök för att se om den finns återpublicerad. Hade jag använt vattenstämpel hade jag nog försökt gör den så diskret som möjligt.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Ja men sen när folk stjäl ens bilder och sedan laddar upp dem på någon sida där man kan skriva in texter över bilden, och sedan täcks mina initialer av sidans vattenstämpel.. sedan sprids den över hela facebook och ingen anser sig skyldig.. då vet man inte vad man ska ta sig till!
Besök gärna min blogg.
Det är alltid en avvägning, hela Pinterest går ut på bildstöld i stort sett. Jag ser det som en komplimang att någon vill återpublicera min bild. Upptäcker jag att de har gjort det utan att länka tillbaka eller skriva ut mitt namn så påpekar jag detta.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
Tyvärr är det ju A och O med vattenstämpel om man inte vill få sina bilder stulna. Man vill ju inte lägga en fet text rakt över bilder för att inte få den stulen, det förstör ju bara och har man en text nere i ena hörnet är den bortskuren alt. täckt innan man vet ordet av det.
Det bästa är att försöka täcka så mycket som möjligt av bilden utan att det blir fult.
T.ex jag som är hästfotograf har valt att ha en häst med i min vattenstämpel, som är lite större än texten för att ta plats men inte täcka onödigt mycket. Hur bra den funkar är en annan fråga men jag tycker att det ger den presumtiva "bildtjuven" mindre möjligheter att ta bort vattenstämpeln utan att en stor del av bilden försvinner.
En bild med min vattenstämpel
Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback