Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 07-tips-och-teknik
Läst 3482 ggr
malinhanak
0

Auto eller manuell fokus!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hoppas detta blev på rätt grupp nu, annars får ni flytta det.

I alla fall, jag fotar med Canon EOS 600D, har haft den sedan i julas. För det mesta (95%) av tiden använder jag mig av objektivet Canon EF-S 55-250mm 1:4-5.6 IS. Jag försöker använda mig av både Auto och Manuell fokus men ofta blir det Auto. Rent krasst sätt är jag nybörjar än och försöker fortfarande lära mig kameran, även om jag känner mig lite som om jag stampar på samma ställe för jag vet inte hur jag ska göra, i slut änden brykar jag snurra lite på olika värden och inställningar och lyckas få rätt hyffsade bilder.

När jag kollar runt här på sajten ser jag massa med otrolig skärpa på sina bilder och jag vet inte om jag bara gör något fel eller om utrustningen inte räcker till. Troligen det första. Men när jag är på tävlingar så känner jag mig alltid för stressad för att hinna vrida runt och hitta fokusen manuellt, har ni något tips eller hur gör ni? Jag vill verkligen lära mig mer och kunna utvecklas. Det är inte så att bilderna blir ofokuserad eller suddiga, så är klara och fina men det känns ändå som jag aldrig riktigt får till den ultimata skärpan eller lyckas placera den rätt.

Så alla tips och trix och råd är välkomna, om någon har samma kamera vore det förståss ännu bättre, men som sagt allt är välkommen. Jag skickar med en bild som visar hur mina bilder för det mesta ser ut i kvalite. Både en oredigerad och en redigerad.

# 0 Redigerad så att den ser ut som det gör i visning när jag kollar i kameran.

malinhanak
0

# 1 Omsparad direkt från Raw till jpg i datan, inga ändringar gjorda.

[alezan]
4

Varför ödsla tid på manuellt fokus när du fotar hästsport. Porträtt och studio javisst men aldrig tävling!

malinhanak
0

Detta är autofokus, jag bara undrar för ser en del som verkar föredra manuell så jag är mest nyfiken. Och som sagt i allmänhet tips och råd angående fokus, skärpa, ljus och sådant vore väldigt välkommet.

[alezan]
1

Jag jobbar varje vecka sida vid sida med världens absolut främsta hästsportfotografer och har aldrig sett någon använda manuellt fokus annat än möjligen vid prisutdelningar när folk och fä står stilla Glad

elrud
0

Vid stilla motiv är manuell fokus något jag föredrar, annars auto :)

Förstår dock vad du menar, får inte någon vidare skärpa på mina bilder heller utan det är något jag får fixa i efterhand, lätt att ordna med photoshop eller photoscape som jag använder Glad

Detta förekommer dock mest när jag zoomar ut helt med mitt Sigma 70-300!

Sajtvärd på Naglar.iFokus, Medarbetare på Galopp.iFokus
NY HEMSIDA http://nailedit.inc.se | INSTAGRAM elvirarudback

[alezan]
1

Olika ojektiv är olika snabba vad gäller autofokus men man måste komma ihåg det inte bara är eventuellt auto eller manuellt fokus som inverkar och påverkar bildkvaliteten.

Val av ISO, slutartider och bländare påverkar i allra högsta grad slutresultatet lika väl som fotografens förmåga att hålla kameran still vid fotoögonblicket.

Lueur
0

Enda gången jag använder mig av manuell focus är när jag fotograferar macro eller via liveview.

Jag hade stor problem med skärpan förut, men det var pga en otroligt sliten kamera. Nu är det inga som helst problem med den nya :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

NiklasHjelm
1

Hej!

När du fotar hästar i rörelse så är det lättast att använda AI servo som är förutsägande autofokus. http://www.shutterfreaks.com/Tips/CanonAIServo.html

Du hinner inte riktigt med om du ska köra manuellt. Tips är att kolla i din Canon manual där det står mycket om olika fokustyper och vad som lämpar sig för vad.

Mvh / Niklas

-----------------------------------------------------

http://www.niklashjelm.se

Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

http://www.facebook.com/fotografniklashjelm

malinhanak
0

Åh! Tack, det där med AI Servo ska jag verkligen testa. ISO, slutartider och bländare ska jag också leka ännu mer med, är ännu inte super bra på det, klart det blir dugliga bilder men kan säker förbättre ännu mer, och lära mig mer, det tvivlar jag inte på. Köpte kameran ny strax efter jul så kan inte säga att den är utsliten precis.

FotoAlle
1

Alltid autofokus med AI Servo.

Har stativ till mitt 120-300 - dels för att det är tungt och dels för att få skarpa bilder ;-)

malinhanak
0

Jag har tillgång till båda trebent och enbent stativ, tycker dock det är svårt att använda vid ridsport, kanske jag som är ovan också men är svårt för det.

Mooaaa
0

Jag brukar försöka använda mig av manuell fokus hela tiden, om jag fotar med autofokus så missar jag allt haha!

[III]
2

Mooaaa Vänta lite, skrev du fel? Hur kan du missa, med Autofokus? :S

Mooaaa
0

#13 Nej mitt objektiv håller på och ge upp "lite" och min autofokus hänger inte med för fem öre…

Eller om det är tvärtom att manuella fokusen failar, hahahah jag vet inte riktigt..  :S

FotoAlle
1

Jag har synfel och litar inte på min egen skärpa, så jag litar mycket på min autofotokun