Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 08-analyser-och-diskussioner
Läst 9176 ggr
Lueur
0

Din absoluta favoritbild

Här tänkte jag att vi ska visa upp en av våra absoluta favorit bilder från 2011 till nu. Berätta gärna historien bakom bilden och vad ni använt er av för utrustning :)

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

emmajensennn
0

:D har du själv nån?

You can't make a rainbow without a little rain

Lueur
12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Absolut, jag kan börja :)

Det var svårt att välja bara en bild. Men bilden jag har valt är en bild jag har fotograferat nere i småland (ankarsrum) när jag hälsade på min vän och kollega Emma Jansson.

I kvällsljuset gick vi runt i hagen och jag hittade Hafdís i den sagolika skogen av hasselbuskar :)

Utrustning: Nikon D300 - Nikon AF-S 70-200mm f/2,8

Caroline Dahlén
Medarbetare
på Hästfoto iFokus

Catta-
8

Sen jag slutade gymnasiet 2010 har jag inte haft så mycket möjlighet att fota hästar men av dom jag har fotat sen dess är nog denna bild min favorit :) 
Den är fotad på en dressyrtävling på Vilsta(Eskilstunaortens ryttarförening) i Maj 2011.

Utrustning: Nikon d5000 + Tamron 18-200

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

emmajensennn
0

Wooow vad fina <3

Denna kommentar har tagits bort.
[alezan]
13

Detta är en av mina absoluta favoriter av alla bilder jag tagit. Togs relativt sent i höstas i eftermiddags/kvällssol. Ocroppad och oredigerad

Canon 1D MarkIII med Canon 70-200 2,8

[Senyera]
9

Det här är nog min. togs i Camagri, februari 2012. Hade dock väldiga problem med ljuset och jag är inte så duktig på att ljusredigera i psh. Det var svårt eftersom man inte kunde gå runt alla tävlingsbanor och fotografera, avstånden var stora och ljuset föll inte alls idealiskt.

Utrustning

Nikon d3100

Sigma tele 150-500

Moalinn
4

Tror det får bli den här,
Min kompis och hennes islandshäst en vårig vårdag i februari 2012.

Är inte helt nöjd med bilden då den har en hel del brister men om jag ska välja ut någon bild så får det blir den här.

Nikon D7000 + Nikkor 70-300 4.5-5.6

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Anna
9

Det måste bli den här, på min kompis ponny Filur en solig och underbar höstdag 2011. Nikon D200 med Nikkor 80-200/2.8D.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mille-star
2

En av mina favoritbilder är denna bild tagen för någon vecka sedan med studioutrustning i ridhus.

Juicy
7

Svårt val men jag får nog säga att det är denna. Fotad med Nikon D60 och Sigma 70-200/2,8.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Helena-S
5

Detta måste vara en av mina favoritbiler iallafall, föreställer min ponny Movitz i sommarregnet.

Utrustning: Canon EOS 450D + Sigma 70-300mm f.5,6

schnecke
3

Under 2011 blev det inte så mycket fotograferingar för min del.. Men här nog den bästa av dom som blev. En otroligt söt ponny på en ridskola. :)

Nikon D5000 + 18-105 /3,5-5,6

emmajensennn
0

#13  Ser målat ut (asså balarna på ängen) :D

Lindzen
5

Blev inte så väldigt mycket hästfotografering för min del under 2011. Men jag var på en del islandshästtävlingar och fotade. Är så svårt att välja favoritbild men denna är jag rätt nöjd med på fina Kraftur frá Bringu.

Fotat med gamla kameran Pentax K200D och objektivet Sigma DG 70-300 mm f/5.6

Mvh Linda

Fotohemsida: www.lzfoto.weebly.com

Medarbetare på forumet www.kampfisk.se

schnecke
1

#14 Haha, kanske dom gör? Men dom är inte det. :)

Juste, glömde skriva i mitt inlägg. Otroligt vackra bilder ni har tagit. Jag får inspiration av dessa.

Juliastrom
3

Det var riktigt svårt att välja en bild, jag har så många favoriter men det här är en av dem :) Orkade inte leta riktigt men ja, är tagen på högbospelen i sommras :)

[ellenhellstrom]
4

Detta är en av mina favoriter. Togs på falsterbo horse show i sommras. Det var ponnygalopp på hoppbanan, men det slutade i kaos. Tror det var 2 av 8 ryttare som SATT KVAR på sina hästar in i mål. Dom små ponnysarna flippade ut totalt. Dom stackars barnen flög åt alla håll. Här är en ganska rolig bild, där man ser en ponny som fortfarnde springer med utan sin ryttare.

Marrieh
8

Har, som flera andra i tråden, inte fotograferat så mycket hästar under det gångna året eftersom jag tog studenten från gymnasiet där jag haft störst möjlighet att fotografera hästar.

Här kommer i alla fall en bild från ett besök på Bassholmen i augusti, en av mina favoriter från 2011.

Före detta kameran Nikon D80 samt Nikkor 60mm f/2.8G

----------------------
• Marielle Foto

emmajensennn
3

Känner mig lite utanför för jag kan inte ta å bra bilder som ni :/

detta är iallafall en bild som jag verkligen gillar på stallägarens Tinker Sto; Järpekullens Katja ♥

Om inte benen var suddiga dock….

Vill ha MASSA kritik :D

~♥~ Ronja ~♥~ Texina ~♥~ Fanta ~♥~ Molly ~♥~

Toltaren
8

Åh vad svårt att välja en. Men tror att denna, eller någon ifrån detta fototillfället måste vara favoriten för 2011! Glad

powderpuff
3

Denna får jag nog säga. Den är tagen med en HTC mobiltelefon Tungan ute

Skulle bara vilja få bort eltråden… Ser lite tråkigt ut med den men kan man inte fotoredigering får de vara så Flört

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

emmajensennn
0

#22 Jag kanske kan försöka ta bort tråden? men dock inte stolpen ;) vill du det?

powderpuff
0

#23 De får du jätte gärna göra. Ingen skulle bli gladare än jag Skrattande

Jag saknar dig. De går aldrig över. De gör bara mindre ont ibland...

Min blogg, "Sockerblomman"

emmajensennn
0

#24 <3 ska försöka då ;) dock kommer det stå hemsidan jag jort det i längst ner till höger men det kan jag klippa bort imon kanske?

NSphoto
5

Svårt att välja en, verkligen svårt då jag har fått riktigt många som jag är nöjd över nu under 2011, vilket jag inte trodde med tanke på hur lite hästar jag egentligen fotat (:

//Nikita.S

Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se

Yezzcorner
7

Oj, bara EN favoritbild… svårt! 2011 var ju året då jag kom igång med fotandet, men jag tror jag har en given kandidat ändå. Den här bilden på Astiz togs kvällen innan han slutligen fick avlivas efter en lång kamp mot hälta, det var första gången jag träffade honom och hans matte, men jag föll pladask för hans utstrålning och personlighet.

Matte försökte göra hans sista dag till den bästa genom att putsa på honom, knoppa och låta honom stå i centrum-han var en DIVA och älsakde uppmärksamhet- och som den fånghäst han var så hade han mest bara fått gå på grusrutor och bara äta torrt hö. Under fotograferingen gick vi på gräs och han fick även beta lite smått och äta lite på en gran, och det var då jag fångade den här bilden. Han såg så nöjd ut, ungefär som "ÄNTLIGEN fattar ni vad jag gillar" haha.

Ägaren har flera gånger sagt att den kvällens bilder är väldigt betydelsefulla för henne, och det är inte utan att jag känner mig lite stolt som fick vara den som tog dem.

Yezz Corner-Hästnörd i mammaförpackning

På min blogg hittar du Ridövningar, erfarenheter från över 10 års jobb med hästar, från skötare till beridare och ridinstruktör. Dessutom är jag häst- och djurfotograf och självklart finns mina barn och lite annat med på bloggen. Hälsa på vetja! Yezzcorner.com är adressen!

Ultra
3

Favobilden från 2011. Bilden är tagen i maj med en sony cybershot digitalkamra. Tycker att hingstfölet kunde ha varit mitt:D

Ultra
1

Favobilden just nu för 2012. Tindra P i det fina vår vädret.

Utrustningen: Canon eos 1100D med ett 18-55mm objektiv,

På söndag har jag haft min kamra i tre månader:D

Arkan
4

Denna är det ända jag kan bjuda på. Fotade hästar en gång 2011. Kommer att fotografera lite porträtt på hästar i morgon, det ska bli roligt :)

Nationell hopptävling. Utrustningen var Nikon D80 och Nikon 70-200 2.8 VR II. Stannade endast ca 30 minuter och fick kanske 50 bilder ;)

NiklasHjelm
19

Oj, svår fråga. Har många hästbilder som jag tycker om på olika sätt. Den här tycker jag är trevlig med tanke på årstiden.

/ Niklas

-----------------------------------------------------

http://www.niklashjelm.se

Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

http://www.facebook.com/fotografniklashjelm

kaka1234567
1

inte min favorit bild men den bättre jag har på nuvarande dator.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

Marrieh
6

Många vackra bilder från 2011!

----------------------
• Marielle Foto

selfrejection
6

Det här är nog min favoritbild just nu, från hösten 2011.

Min islandshäst släpptes ihop med några nya kompisar och jag lyckades fånga denna.

Offbeat
4

Min bild är inte vacker, men det är konstigt nog denna jag kom och tänka på när jag kollade i tråden. Egentligen inte en så svår bild att fånga eftersom det händer mitt framför ögonen men tja. En D7000 och ett 70-200 2,8 användes.

emmajensennn
0

#39   ajjjj!!! Hur gick det med dom :S

catr.ruds
1

Detta är nog den bästa jag har tagit under 2011. Blev tyvärr inte så mycket fotat.

Taget med en Sony CyberShot DSC-H50

Offbeat
1

#40 OT men lägger inte ut bilder om jag inte vet att det gick bra med ekipaget. Bilder liknande denna är mina favoriter, felsprång och missförstånd helt enkelt.

FotoAlle
4

En av mina favoriter från förra året är tagen vid Hofors fälttävlan i maj 2011. Det är ponnyn Rapidash i slutet av terrängen.

Foresta
0

# 29 Är det Zeros Magi? Om inte så var det mycket likt! Glad

Hlsn Helena, medarbetere på New Forestponny.ifokus

~ Dimmans stuteri ~

Artylay
5

Trots att jag nyligen redigerat den så är fotot ändå taget under 2011 :).

En av mina bästa bilder

Mvh
Rebecca Frödén

WhoCares-01
6

då min externa hårddisk inte funkar som den ska så blev det här den bästa bilden jag fick fram =)

bilden är tagen på Bassholmens hingstsläpp med en Nikon D3100 och tamron 75-300 objektiv =)

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

molllyr
6

Väljer denna… På en häst som betytt mycket för mig och som för nästan exakt en månadsen vandrat vidare.

Jag vet inte vad jag haft för inställningar. Men åkte förbi det stallet på vägen till stallet där jag rider nu, och så stod han så bra vid staketet så jag stannade för att hälsa på honom och så hade jag med mig kameran så jag passade på att ta lite bilder.

[prallepralin]
4

Vilka härliga bilder alla har tagit!

Här en i alla fall en bild på ett föl där jag praktiserar just nu. Det är nog inte min favoritbild egentligen, men han är ju så fruktansvärt söt! Bilden är tagen med min Nikon D90 och ett 70-300 objektiv.

emmajensennn
2

#20 Ändrar mig nog till denna istället ;)

Idrus
0

#33 WOW vilken häftig bild!

Besök gärna min blogg.

Idrus
4

Tror det får bli denna bild. Min förra tränare stog och tömkörde sin fantastiskt fina häst, och jag var i närheten och lyckades ha kameran med mig. Frågade om jag fick fota och självklart fick jag det! Flört

Besök gärna min blogg.

diesel92
3

Här är en av mina bilder jag tog på V64 -11. Första gången jag fotade en tävling för varmblod, håller annars till på ponnytravet. Hur som helst så började det mäörkna och det blev svårare att ta bilder. Provade då att göra expriment med längre slutartider.

Det blev en del sådana här bilder och det var svårt att välja vilken jag skulle ta. Jag älskar dessa bilder då de visar den fart det är i sporten. Jag kan riktigt se framför mig hur musklerna spelar på de och hur det dundrar i marken när de viner fram över banan.

[tildemattson]
2

Detta är nog den bästa jag har tagit. Den visar verkligen farten. Kan tillägga att jag inte kunde så mycket om kameran än och att läktaren skuggade banan. Tar gärna kritik :)

[Justie]
0

Jag återkommer med min blid…. måste leta i arkivet Oskyldig

[Justie]
5

Jag har många favoriter, men denna ligger blend topp 3! Min ponny, som jag fotade en vacker sommardag. Han var faktiskt lös, och han var så duktig så! Skrattande

canon eos 4ooD med canon 50mm f/1.8

emmajensennn
0

Jag bara undrar om det är okej att jag använder bilderna i inlägg:
#58, #54, #28, #19, #12, #11, #9, #2
Till designer på en sida som heter stallet.se?
Kommer självklart inte säga att dom är egenfotade xD

[Justie]
4

#59 Nej, jag vill inte att du använder #58.

Emlielki
4

Svårt att välja bara en bild, Men tror det måste bli denna då.

Bilden är fotograferad sensommaren/hösten 2011 på Antunas gård straxt norr om sthlm.
På bilden ser ni Malena Falkner och Lusitanon Liso.

Bilden är fotograferad med en Canon EOS 550D och ett Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Marrieh
2

#59 Nej, du får inte använda #19

----------------------
• Marielle Foto

emmajensennn
0

Glöm det jag sa ^^

Hittade jääätte fina jag fick använda som jag ville ^^

hahael
1

Denna bild är på Minks som tyvärr inte lever längre :'( RIP Minks

Klart att laxen ska ha en jolle

Ultra
1

Har fått en ny favobild. Denna bild utstrålar en sån värme, förstålse och san vänskap. Ultra P är en häst som har hjälpt mig oerhört mkt. Både physkist och fyssiskt. Jag hade gett upp allt som rörde sig om ridningen då jag inte såg några framsteg. Men denna hästen fick mig verkligen att tänka om. Detta är vår sista hösttermin tillsammans. 2013 tar jag studenten och jag vet att det alltid kommer att vara jag och hon. Denna ska bli en tavla inne på mitt rum:) Dock har jag själv inte tagit bilden utan det är min kompis:)