Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 06-kritik-övrigt
Läst 648 ggr
Ultra
1

Brusiga bilder. Lätt kritik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!! Jag känner mig fast. Har inte rört min canon på flera dagar. Vet inte riktigt varför. Jag har liksom tid till att fotografera. Men något håller mig tillbaka. Skulle behöva lite råd angående brusiga bilder och om det finns något objektiv som kan fixa det. En blid ifrån löshoppning

NiklasHjelm
0

Bruset har inget med linsen att göra utan sensorn bakom den. Desto mer du drar upp ISO desto mer brus kommer du få, helst om du är i t.ex mörka ridhus. Finns program som kan reducera till viss del men det brukar bli sådär.

-----------------------------------------------------

http://www.niklashjelm.se

Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.

http://www.facebook.com/fotografniklashjelm

Inkanyezi
2

Det finns så klart en faktor också hos objektivet, som påverkar vilken inställning man kan ha på ISO för att få bilderna mindre brusiga, ljusstyrkan.

Det vanliga kitobjektivet har största bländare 3,5 i vidvinkelläge och 5,6 i längsta läget. Billiga telezoomar brukar ha ljusstyrka på 4-5,6. Om man ska ta bilder inomhus med så låg ljusstyrka måste man använda högt ISO, och på instegsmodellerna hos Canon blir resultatet inte bara brusigt, utan det visar också ofta bandning, ett fenomen som har med utläsningen av data att göra.

Om man skaffar ett 50 mm med ljusstyrka 1,8 får man tre hela steg mer ljusstyrka än med den vanliga telezoomen. Ett zoomobjektiv med ljusstyrka 2,8 över hela registret är hela två steg ljusstarkare än kitzoomen och mellan ett och två steg ljusstarkare än billigare telezoomar. Det gör ganska stor skillnad på brusigheten, då den till större delen också beror på underexponering.

Det finns inga exif-data med bilden som du visar, men det syns att den är tagen med kort slutartid, eftersom den är hyggligt skarp trots att hästen måste ha rört sig ganska fort. Den är ungefär ett steg underexponerad, så en dubbelt så lång slutartid hade gjort tonerna bättre och bruset mindre, till priset av lite mer rörelseoskärpa. Rörelseoskärpa kan användas kreativt. Om man panorerar med i hästens rörelse, kommer kanske hovarna att visa lite oskärpa, och hindren, medan större delen av hästen blir skarpare och bakgrunden får fartränder. Jag skulle föredra det resultatet framför bandning.

Det går att göra mer för att få bättre färger och mindre brus också i så här svagt ljus, men det innebär ett dyrare kamerahus och kanske ett annat märke på kamera. Det bästa man kan göra med befintligt kamerahus vore att skaffa ett ljusstarkare objektiv och att panorera i rörelsen för att kunna använda åtminstone ett steg längre slutartid och kanske också lägre ISO.