Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 06-kritik-övrigt
Läst 915 ggr
tm-l
1

Kritik: Hästfotografering

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska befinna mig på en gård nästa vecka, där det kommer bli massvis med fotografering på alla möjliga djur men mycket häst.

Här är några bilder jag tagit tidigare, skulle vilja veta vad jag kan förbättre till fotograferingen denna veckan.

tm-l
1

Här kommer en bild till.

Ni får gärna komma med förslag på objektiv man kan använda i olika tillfällen också.

tm-l
0

Vad änvänder ni för inställningar när ni fotograferar i ridhus?

diesel92
0

* Rakare bilder, den första är lite sned

* Få med hela ekipaget, tråkigt att ryttaren inte är med vilket förstörde hela bilden, hade varit en klockren bild med hela ryttaren.

Zakaraa
0

#0 har en ganska tråkig vinkel, jag skulle vilja ha en mer rolig vinkel och få med hela hästen eller rent av mindre, det är lite för konstig beskäring nu.

#1 hade kunnat bli väldigt snyggt om placeringen varit bättre, det känns lite malplacerat just nu, jag skulle vilja att du använde med gyllenesnittet och vertikallinjer. Så om hästen hade varit i mer i vänster nederkant så hade bilden blivit mer intressant för min del.

#2 Glöm inte bort ryttaren! Ett ekipage består av både hästen och ryttaren så försök få med personen också i bilden!
I övrigt var det en fartfylld actionbild som var snygg, något brusig men jag vet hur svårt det är att fota inomhus.
Vilka inställningar körde du på denna bild?

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Peak303
0

#0: som #4 säger är det en rätt tråkig vinkel. Och även hur du har beskurit bilden ser "fel" ut i mina ögon. Annars har du fått bra fokus på hästen.

#1: Känner att hästen här är ganska centrerad och hade velat ha den placerad på ett annat sätt. Kanske om du hade gjort bilden liggande istället för stående och haft hästen mer åt ena hållet i bilden.

#2: Som de andra 2 sagt med ryttaren. Sen stör det tyvärr mig en aning att bilden är så pass brusig som den är. Jag hade velat ha mer skärpa på hästen och mer blurrig bakgrund.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

IdaL
2

#0 En ganska tråkig vinkel och hästen har inget direkt smickrande uttryck. Även om hästen har öronen framåt så ser det ganska uttråkad ut, du kan tänka på att försöka få hästen uppmärksam så den lyfter mer på huvudet, det ger ett mer vaket uttryck i bilderna.

Beskärningen på denna bilden tycker jag som #4 och #5 sa är fel, det hade varit bättre om du hade beskurit från bogen istället, så att man inte "ser" bena. Jag brukar ha som "grundregel" att antingen är "hela" benen med eller inte alls. Sen givetvis behöver man inte följa dena regel alltid men man kan ha det som grund.

Skärpan tycker jag du dock fått till bra, den ligger direkt på huvudet vilket alltid är att önska. Tyvärr är den lite överexponerad då bläsen är helt utfrät och det går inte att urskilja något i de vita. Bakgrunden är helt okej men hade önskat att man "trolla" bort det röda huset då det stjäl lite uppmärksamhet.

#1 Även här osmickrande och tråkig vinkel, däremot ger dammet som blåser i bakgrunden en cool effekt. Jag hade dock önskat mer skärpa på själva hästen och ett kortare skärpedjup.

Det enda man ser på denna bilden är i princip hästens rumpa, bilden hade varit mycket intressantare om du hade tagit den snett bakifrån så att du även fick med huvudet.

#2 Bra ljus bild, bra jobbat för ridhus. Dock är bilden väldigt brusig vilket gör att det blir svårt att uppfatta skärpan i bilden. Tycker även jag att det är tråkigt att hela ekipaget inte är med på bild, tänk på att häst och ryttare jobbar som ett team och därför bör bägge vara med på bild tillsammans. Skulle även rekommendera dig att räta upp bilden då denna bilden är väldigt sne.

Exponeringen är bra annars, jag är dock en människa som gillar kontraster så jag hade önskat mer kontraster i färgerna.

I övrigt bra jobbat, försök jobba med kompositioner och tänk på att räta upp sneda bilder. Utnyttja dina möjligheter och försök dig på nya saker hela tiden, det lär man sig på mest.