Hur förvarar ni era bilder?
Heysan! Jag har ett problem, det är att jag har hur många bilder som helst , sjukt många olika mappar och vissa bilder är döpta, vissa inte.. ALLT ÄR SÅ RÖRIGT! Hur förvarar du dina bilder? Behöver verkligen tips! ;)
Kram; Felicia
För ett tag sedan var det ett repotage i tidningen FOTO om just detta. Tyvärr kommer jag inte ihåg just vad som stod, och jag hittar inte tidningen här just nu…
Jag behöver också tips, just nu har jag de flesta bilderna på skivor, sedan har jag en liten bok där jag skriver ned vad som finns på varje skiva och i vilken mapp det finns. Tyvärr har jag ingen brännare på min dator just nu, så tills dess att jag skaffar en behöver jag lite fler tips.
Kram Hanna
Hanna
När jag laddar in bilderna från kameran skriver jag alltid dagens datum (eller datumet när bilderna tog, men var det vid flera olika datum skriver jag dagens) och så platsen som jag tog bilderna.
Sen har jag en Bild-mapp på min hårdisk och den är uppdelad i flera olika kategorier, Hästar, Familj, Djur, Jag m.m. och där i sorterar jag alla bilderna.
Men endast i Hästmappen finns det mappar, i alla andra mappar ligger bara bilderna efter namnet och namnet ära lltid dagens datum och sedan ett nummer.
Det funkar riktigt bra och jag brukar alltid hitta bilder jag letar efter.
Maggan, mgfotografi.webb.se
Medarbetare på Hästfoto.

ja hade det Hemskt på min data nyss, nu har jag bara en mapp med de bilder jag är mest nöjd med, resten är på typ 100 cd-skivor, haha ;)
Jag bränner ner mina bilder såfort det är så pass många att dom fyller en skiva ^^ Jag sorterar bilderna efter typ, Hästar, Djur, Människor osv.. :)
Jag har först tre mappar - Hästar, Djur, Annat. Och sen i dom mapparna har jag nya mappar med datum på… och sen bränner jag ut alla bilderna när dom fyller en DVD skiva.

Jag har en mapp Som heter "Hästar" Sen i den mappen har jag en massa andra mappar med de olika hästarnas namn (de som bor i stallet;)) Sen "Tävling", "Andra Hästar", "Blandat hästarna" mm mm ;]

Har en mapp med hästar. där finns bland annat olika stall jag brukar fota på, med undermappar med datum. Det finns oxå en mapp som heter tävlingar, med undermappar som heter platsen och datumet tävlingen var. :)
Och massa andra mappar, brukar ha hästnamn och datum som namn och det funkar bra på mina ca 8000 bilder ;)

Jag fotograferar mest på utställningar och i den mappen har jag full koll ;)
Utställningsmappen är uppdelad i årtal. Där i finns en mapp för varje utställning. Det fungerar jättebra. De bränns ner på CD också, om något händer datorn.
Tack för alla tips! :)
Shit, vad organiserade alla är XD
Jag får nog jobba på mitt system, hittar aldrig vad jag söker -.-'
Kram Hanna
Hanna
Har många mappar med ännu fler undermappar, som i sin tur har lite fler undermappar osv… Hittar LÄTT det jag söker, men är nog för många undermappar för att jag ska kunna förklara här och att ni ska förstå. ;)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Har bara några bilder i dator han de flesta på CD-skiva faktiskt :D Då tar det mkt mindre utrymme från datorn och ifall den krachar som den gjort förut har jag dem sparade på skivan :D Så döper jag skriverna noga typ "hästfoto från Sjöstjärnans ridläger " å sånntxD

Sen jag en gång lämnade in min dator för rep och dom formaterade den så alla mina 1000tals bilder försvann är jag noga med att bränna över dom på cd,
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Lägger alla mina bilder på min externa hårddisk direkt, efter att ha förlorat 1000tals bilder när datorn lagt av.
Bilderna sorteras i mappar efter datum, och alla mappar har alltid två underkategorier; Orginal och Redigerat, då det för mig är viktigt att spara bilder i orginalformat.
Utöver det har jag några få mappar där jag sparar de bästa från olika tillfällen eller i olika kategorier; vatten, hästar, hundar, småland hösten -05…
Tycker mitt system fungerar bra, hittar ganska lätt.
Kan tillägga att jag bränner ut de bästa bilderna på CD-skivor, så att de inte riskerar att försvinna om datorn går sönder.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

#15 jag gör samma sak, det kan ju faktiskt hända att datorn går sönder, vilket jag skulle bli ganska arg och ledsen på mig själv. alla fina minnen m.m. =/
Jag ordnar bilderna efter vilken kamera jag använde (Ixusen eller D50:n) sedan om det är tävlingar, kaniner osv. och sedan i ordning efter månad och dag. Döper mapparna efter plats också.
Fungerar bra för mig med ca 25 000 bilder. Bränner även ner de bättre på CD skivor samt säkerhetskopierar allt med en extern hårddisk.
MVH Matilda Andersson - www.mphotograph.2u.se
Jag gör backup i form av extern hårddisk samt bränner regelbundet ned foton på CD/DVD (brukar bli det senare), tex från varje evenemang jag varit på. Ser till att göra nya DVD:s varje år då dessa ej är en säker lagringsform. Men nu har jag alla foton på dels datorn, dels extern hårddisk dels flera DVD/CD.

Jag har som Attlid ungefär. Först kanske jag har en mapp som heter "Hästar" Och sen i mappen hästar har jag kanske "Ludde" och i Ludde mappen kanske jag har en mapp med det datum jag la in bilderna i den mappen i, och sen kommer bilder ;D Eller kanske "Hästar" - "Ridsport" - "Sm i falun 2007" Hoppas att ni förstår…
/ Annie, medarbetare på Teckning.
http://thelillan.blogg.se
Jag hittar lätt alla mina bilder - har mappar för nästan allt. Till en början med har jag t.ex 2006 och 2007, sen i varje av dom har jag jätte många olika mappar.
Innan brände jag ut bilderna på cd.rom skivor, men det orkar jag inte längre. Ska köpa en extern hårddisk när jag köper min kamera, där jag kan förvara allt!

Nu har ja setat å sorterat mappar i säket 3timmar! :S uha.. tror jag fått musarm, hihii ;)
Jag har mina bilder lite överallt i min dator, men känner att jag måste börja spara ner bilderna på CD då de tar så mycket plats. Bara min Astra-mapp är 13 GB stor O.O

Min data är lite halv trasig nu och jag inte komma åt mina bilder utan att den laggar och hänger sig vilket är väldigt synd, funderar på att helt enkelt radera alla :/

Jag är fruktansvärt oorganiserad :) Vet inte hur många mappar jag har som heter "Ny mapp, ny mapp2, ny mapp3" osv.
Dessutom har jag fler mappar i dom "Nya mapparna" som också heter Ny mapp3, ny mapp5blablabla! Aa, ja tror ni förstår poängen.
Ska avsätta en hel dag till att rensa hårdisken lite och samtidigt organisera bilderna..