Fotouppdrag
Har länge funderat på att göra fotouppdrag. har påbörjat en hemsida men undrar nu. När klubbar annordnar tex hopptävlingar och vill ha er som fotar mailar ni till dem först och säjer *hej jag finns* eller råkar de bara hitta hemsidan och aha! en fotograf den kan vi maila
Ibland är det ju så att ridklubbar kontaktar mig och ber mig komma, men inte speciellt ofta. För det mesta åker jag bara dit, fotograferar, och erbjuder de sedan bilder via mejl som de kan få köpa och använda på hemsida eller liknande. Ber de också sätta ut min länk på deras hemsidor så att ryttarna kan hitta till mig och köpa bilder.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

aa okej låter smidigt ^^ vet iaf en tjej som bara fotar på uppdrag alltså att klubben tar kontakt med henne så hon får stå på banan å så

Jag brukar åka dit och höra med banchefen om jag får stå på banan och fota. Brukar få göra det. Sedan har jag en jacka med min logga på så folk brukar komma fram och be mig fota just dem och vissa frågar om dom kan köpa bilder osv.
Det är aldrig någon ridlkubb som bett mig komma till en speciel tävling och fota, men vissa ryttare har gjort det! :)
#1 , Är det många ridklubbar som köper ? Vad har du för priser ? Hur betalar dom dig ? Kontant eller sätts pengarna in på konto ? Lite nyfiken (;
Jag brukar sätta upp en lapp på tävlingsplatsen med mina visitkort i. Ibland har klubbar bett mig komma och då annonserat om det i förväg.
#4 Inte så många ridklubbar men en hel del ryttare köper bilder. Priser finns att se på www.annaattlid.se. Pengarna sätts in på mitt plusgiro-konto.
#5 Det låter ju faktiskt jättesmidigt, jag som precis skulle beställa visitkort.

Jag brukar sätta upp en lapp. har dock tänkt att göra ngt slags snyggt kollage i PS och skriva ut, ngt större än A4 att ha som permanentlapp på tävling. folk kanske blir lite mer sugna när dom ser bilder istället för en lapp.. en ficka för visitkort på ngt vis vore ju inte dumt. :)

Jag vet ej varför, men det känns som om det skulle vara pinsamt och be om pengar. Men det kanske det inte är, fasten man bara åkt dit frivilligt :)
#6 , Okej . Men hur kommer du i kontakt med ryttarna ? Genom ridskolan ? Eller råkar dom bara hitta din hemsida och se att dom finns med på bild och vill köpa ?
Jag tycker som #8 , jag tycker också att det skulle kännas pinsamt att be om pengar ..
#9 Dels brukar ridskolorna som arrangerat tävlingarna vara villiga att skriva upp min länk på deras hemsida, så att ryttare hittar till mig. Alternativt skriver jag i ridklubbens gästbok på hemsidan att jag har bilder.
Sedan har jag också en tröja på mig när jag fotograferar där mitt namn står på framsidan, och på baksidan står "Hästfotograf" och sedan min hemsideadress, så de hittar mig genom den också antar jag.
#10 , Okej ! Det låter ju rätt smart (:

Hihi verkar som om fler än ja har undrat xD

Jag ska nog tänka på allt detta :D Riktigt smart ^^