Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 421 ggr
FeliciaS
0

Hjälp! Vilken kamera?

Hej!
Jag ska köpa mig en egen och bra kamera, frågan är bara vilken (beslutsångest!!!). Som ni ser har jag inte valt de bästa, men det finns inte överflöd i min plånbok just nu. Just nu fotograferar jag med min pappas Canon EOS 350D vilket är en bra kamera men jag får inte släpa runt på den hela tiden tyvärr.

Jag är hyffsat bra på att fotografera (se bilder i fotoalbumet), men heller ingen nybörjare. Jag fotar ofta och motivet är till 99% djur (oftast hästar). Ge mig gärna tips på andra kameror, visa bilder ifall du har någon av nedanstående eller om du vet nack-/fördelar med dessa;

Olympus E-400 - ca 4000 kr

Fujifilm FinePix S6500fd - ca 3700 kr

Canon PowerShot S5IS - ca 4000 kr, (kompaktkamera - går att spela in videor med vilket jag tkr verkar lite kul)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

RADiOACTiVPiG
0

Min kompis har en canon powershot s5 is och den är faktiskt bra tyce rjag så jag tycker du ska ta den :).  men fick jag välja åt dig skulle jag rekomendera nikon d40 ;) då jag har en sån. men men kram emma.

FeliciaS
0

#1 Jag funderade på Nikon D40 och Canon EOS 400 väldigt länge men de var för dyra. Alltså egentligen är de inte dyra men jag har inte råd med det just nu, men när jag har en bättre inkomst så blir det någon riktigt bra kamera =P Sedan får jag låna pappas ibland, som är väldigt bra. Nikon D40 med 6,1 milj. pixlar var inte dyr, men jag önskar lite mer pixlar dock.

Mvh Felicia

Anna_
0

varför inte spara tills du har råd med en D40 eller 400D? :) Du verkar ju ha 4000:- i fickan nu. Inte så mkt pengar kvar till de kamerorna.

FeliciaS
0

#3 Har med funderat på att spara… hrm… Nej, jag har inte 4000 kr än =P Vet inte hur jag ska göra, har läst lite på nätet =P

Mvh Felicia

Nemii
0

Det finns ju faktiskt begagnade men relativt nya kameror till salu på internet. Har sett både Canon EOS 400d och Nikon D40/D50 m.m. till ett lite mindre pris än de man hittar i butikerna. Inte mycket, men det är ju alltid nåt. Kanske värt att kolla in?

Anna_
0

#5 vart har du sett dem? är också intresserad :)

Shallow
0

400D är typ sämmre än 350D.

Anna
0

#7 Motivera?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Shallow
0

Sämre bildkvalité m.m jag vet inte riktigt vf men jag har bra kontakt me 3 hel fotografer som lever på de oc hen som går i grundskola fortfarande som säger de me.

Shallow
0

de finns mer grejer de var därför jag köpte en 350D & inte en 400D

Shallow
0

xtanlove tänkt också på att objektiven kommer kosta också ifall du köper en system :) ( eller om du får låna av din pappa?)

Dobben
0

Köpte min D40 för 4900 ny på typ elgiganten (?) tror jag x) har sett att dom har eos 350D där för samma pris nu. Det är ju inte så mycket dyrare, men det blir ju mer om man vill ha flera objektiv ;)

AnnaJohansson
0

*11 Håller med dig om att objektiven kostar mycket, när jag köpte min hade jag inte pengar till ett annat objektiv än det jag fick med. Så använde ett vidvinkel till alla mina foton tills i mitten av juni ungefär då mitt Tamron 55-200mm objektiv anlände :D Sen har jag haft turen att få ett Tamron 70-300mm objektiv också, så allt är inte gratis! Även kameraväska, minneskort och filter kostar, och det är nästan ett måste!

Shallow
0

Jag vet en av mina bekantas fotograf vänner bytte sin 400D till en 350D han hade en 300D innan men han blev skit nöjd med 350D

Shallow
0

Men tänk på allt tillbehör du behöver!

AnnaJohansson
0

JAG ÄLSKAR MIN 350D :D <333

Shallow
0

Jag me :D

Shallow
0

Fast min XD

Nemii
0

#6 På alla möjliga annonssidor. Kika runt lite så hittar du! Jag kollade ju bara i Uppsalaområdet så det kan ju finnas fler/färre där du bor..

FeliciaS
0

Jag har bestämt mig för en Nikon D40x! Jo, men kameraväska brukar följa med, minneskort som passar dit har jag. Objektiv kan jag få i julklapp och ett har jag råd med. Mina föräldrar sa att de kunde betala åtminstoe hälften då det inte var mitt fel att min förra kamera la av (fast jag bryr mig inte, den var rätt dålig och jag har fotat med pappas ett bra tag nu) :)

Mvh Felicia

Emelie-G
0

Med tanke på att din pappa har en canon kanske det är smartast om du också köper en? Då kan ni dela objektiv och så, du kanske kan övertala honom att han behöver ett nytt objektiv som du sedan 'lånar'? ;)

Det stooora problemet med d40/d40x är ju att de inte har en inbyggd autfokusmotor, vilket gör att objektivet måste ha et för att autofokusen ska fungera. Detta gör att objektivutbudet blir ganska så begränsat.

sofie
0

Jag köpte mig en Canon eos 350D idag. Innan har jag haft en kass digitalkamera. Så när jag kommer igång med den och lärt mig så blir det bilder på min medryttarhäst här :)

Emelie-G
0

#22 Vad roligt, lycka till med din nya kamera då :) Ser fram emot att se bilder!

FeliciaS
0

#21 Jaså… Okej. Men om jag köper en Canon känns det mer som om jag kan låna pappas. Dessutom använder han den såpass sällan att ett nytt objektiv kommer han inte köpa, har redan frågat honom för någon månad sedan =(

Mvh Felicia

Emelie-G
0

#24 Sant. Du blir nog nöjd vad du än väljer :)