Nytt objektiv, tips!
Hej! Jag har länge funderat på ett nytt objektiv, och nu vill jag verkigen ha ett! Jag vill kunna fota i ridhus, så jag tänker mig ett med stor bländare(litet tal) och zoom. Jag har 55-200 nu och den zoomen är bra, men jag hittar inget objektiv med stor blänadre+ zoom..
Jag har en Nikon D3100, nån som vet något bra objektiv? :)
om du vill ligga i samma zoom så är det 70-200 f/2.8 som är alternativet.
annars är det många som gillar fast objektiv med f/1,8
finns även ett 50-150 f/2,8 från sigma vet ej om det säljs idag dock.
// Mathias Eriksson Event-bilder.se
Har kollat på ett 70-200 f/2.8 men det är ju så dyrt :( Men jag antar att det är i den prisklassen man får leta om man vill ha något bra.
Jag har redan ett 50mm f/1.8, och ljuset blir underbart i ridhuset, men det är ju zoom jag saknar där :/
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=274040
inte jätte blodigt för det objektivet tycker jag.
// Mathias Eriksson Event-bilder.se
Jag har ett 85/1.8 som är grymt i ridhus.
#3 nej, de var ju hyfsat lagom pris, frågan är bara hur kvaliten är? #4 okej, men det känns som att jag kommer bli missnöjd utan zoom :/
#5 man blir lätt lat med zoom, det är så roligt med fasta brännvidder för då tvingas man röra på sig/flytta sig för och få bättre vinklar 
Rekommenderar också ett 85mm f1.8 till ridhus.. men vill du ha zoom är nog 50-150 f2.8 bättre än 70-200 f2.8 då det är bättre brännvidd för och vara inomhus.
ja, iförsig.. Lutar mot ett 50-150 eller 85.. ;)
Fasta objektiv ger ofta bättre skärpa, då man förlorar lite på det i zoomobjektiven. Det är bland annat därför ljusstarka zoomar är så dyra. Jag har ett grymt 17-55/2.8 - kostar ca 11.000…
Letar också. Lycka till! 😃
Besök gärna min blogg!