Dålig fokus i ridhus
Var och testade mitt nya objektiv (50mm 1.8F) i ridhuset idag
Men är rätt missnöjd med dom flesta av bilderna pga att fokusen var helt åt skogen, körde på autofokus just för att jag är ganska långsam med manuellfokus än sålänge.
Ljuset och färgerna är jag rätt nöjd med. Men på dom flesta bilderna saknar jag den fokus jag vill ha. På några bilder är det bra fokus.
Plus att jag märkt att på långt håll är fokusen katastrof, ju närmare motivet är ju bättre fokus. Men jag vill inte ha i detta fall ekipaget som täcker hela bilden.
Är det pågrund av att det är i ett ridhus med lite dålig belysning, eller är det bara jag som är grön? Kan tillägga att fokusen såg bra ut i sökaren när jag tog bilderna
Jag antar att du kanske körde f1.8 hela tiden? Med stor bländar (lågt bländartal) är det svårare för kameran att sätta fokus om motivet är långt borta. Med stor bländare får man bäst resultat när motivet är nära. Har du några fler exempelbilder?
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#2 nej jag körde knappt på det alls. körde på mest 2.2 för annars vart hästen utfrätt. Och har det är svårt att få fokusen på hela ekipaget när dom rör sig mot kameran. Vet dock inte vilka inställningar jag hade på dessa två. För jag har inte lärt mig kolla Exif än.
Jag kanske skulle ha kört på mindre bländare ändå? Tog några men bilderna vart lite för mörka och ville inte gå upp mer på ison, kunde kanske ha kört längre slutartid också. Får vänta tills jag kommer hem och kan använda min stationära och kolla igenom alla bilder igen, sitter just nu på min craplaptop.
Såg att jag har kört med 2f vilket nog är problemet. Får testa att köra med mindre bländare nästa gång och se om det blir bättre :)
Du vill alltså ha ett större skärpedjup i bilderna om jag förstår dig rätt?
Mindre bländare, och exponeringskompensera istället för att höja iso. När hästen rör sig så är det lättare att hålla fokus om du använder AI Servo (vet inte vad funktionen heter på Nikon om du har det) som är en aktiv "intelligent" servo som inte låser.
Ne inte större skärpedjup utan bara bättre skärpa på det jag vill ha skärpa på. Men har nog på dessa bilder kört med för stor bländare för att det ska bli som jag vill. Ska testa att köra med lite större nästa gång jag åker till ridhuset :)
AI Servo kör jag nästan alltid på eftersom det mesta jag fotar rör på sig ^^