Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 15-bildhantering
Läst 334 ggr
Dellah
0

Både bra och dålig kritik önskas^^

Vet inte om de är rätt grupp. 

Jag var och fotade lite hästar på ridskolan någon dag innan jag var på ridläger förra veckan. 3 av bilderna har jag fixat till lite efteråt, men 1 av dem har jag inte fixat.

Dellah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Penny, jag har beskärt och gjort om me svart bakrund och så.. :)

Dellah
0

Har fixat lite med denna bilden oxå.

Dellah
0

Oxå fixat, lite slarvigt.. :P

Dellah
0

Inte fixad, blev nöjd med denna bild =)

AliceL
0

#1 tror du skulle tjäna på att antingen ha kvar den gamla bakgrunden, eller lägga ett skimmer runt hästen för lite mer fantasykänsla.. och att ljusa upp hästen lite skulle vara snyggt. den är lite dåligt urklippt i kanterna, försök att förstora upp bilden till 100-200% när du jobbar med utklippning. hästen ser lite oalert ut på bilden. äh, nu låter jag som värsta gnällkärringen, det är faktiskt ganska bra. :) tog mig friheten att pyssla lite, dock slarvade jag väldigt med bakgrunden.. (A)

#2 lite störig bakgrund, dålig skärpa och kvalite. gillar hästen uttryck dock :) när bilderna är i såpass dålig kvalite/små, går det sällan att "rädda" dom genom redigering. tänk på att JPEG-bilder inte bör redigeras, dom är inte gjorda för det. satsa på RAW-filer istället :)

#3 lite mörk häst. varför slarvfixa en bild när du kan göra det snyggt ordentligt? :) ganska trevlig bild annars!

#4 jättesöt! vad använder du för kamera?

Jag satte ihop dina inlägg. Försök hålla trådarna så rena som möjligt. // Anna

Denna kommentar har tagits bort.
Dellah
0

Tack för kritiken alice =)  Jag tyckte inte att bilden #5 blev så fin .. är mer nöjd med min :P 

Jag använder en  Hp photosmart M425 :)

Nemii
0

#1 gillade jag faktiskt inte speciellt mycket. Själva hästen och beskärningen var fin, men inte det svarta som bakgrund. Själva uttrycket i hästen känns lite uttråkat. Man skulle säkert kunna fixa till det lite med en annan bakrund och stärkta färger.

#2 var på tok för blurrig, annars kan den ha gått att rädda med hjälp av färgförstärkning osv.

#3 Man ser ju att du blurrat bilden vilket inte ger en så trevlig känsla. Om du måste göra det, gör det mer noga och med mindre opacitet. Dessutom borde du prova att förstärka färgerna litegran

#4 En jättesöt bild! Men än en gång, färgerna känns lite tråkiga. Förstärkförstärkförstärk :D

Dellah
0

Tack för kritiken, mycket att tänka på till nästa gång :)

Nemii
0

Egentligen tror jag inte att det blir så mycket att tänka på. Allt du borde ha i åtanke är att göra det så att det blir finast om de ser så naturligt ut som möjligt och inte blir för tråkigt. Tänk färg! ^^
Men övning ger ju färdighet och jag tror att vi kommer att få se jättefina bilder från dig i framtiden! ;)

Om jag var du skulle jag jobba på bild #4, den kan bli skitfin!
Och ev. #3 om du sparat originalet. Och låt bli att blurra så mycket, den blir bättre så :)

Lycka till!