Hård kritik - Arabiskt fullblod
Bilden är fotograferad med Canon EOS 550D och ett Canon EF-S 18-200 f/3.5-5.6 *plus alla bokstavskombinationer*
Tar emot hård kritik både på foto och redigering!
/ Line Kinnari
www.linekinnari.se - Portfolio
Nu ger jag dig hård kritik, eller saker som jag tycker man kan jobba med :)
Jag föredrar ett positivt uttryck hos hästen vid fotografering, med andra ord öronen framåt, ska öronen vara bakåt ska hela hästen visa en tydligare känsla, aggresivititet/tjurighet. Just nu är hästen ganska neutral med öronen bakåt.
Sen det viktigaste för mig i all fotografering, ljuset. Skuggan på halsen är no no för mig, bland det svåraste i just fotografering av hästar då man inte kan vrida, vända och flytta som man vill och samtidigt behålla det spännande och ögonblicken.
Jag hade velat ha mer "rätt färger" och mer kontrast. Inte det varma filtret som ligger på.
Jag håller med #1.
En följdfråga, vad är din tanke med bilden? Vad ville du åstadkomma? Bara av ren nyfikenhet!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Håller helt med om hästen uttryck med öronen, hade helst haft öronen alerta och framåt passande för hästens annars vakna blick. Men då detta inte var en uppgjord fotografering utan bara fotograferad på "framridningen" på Blommeröds arabshow i somras var det svårt att få allt som man vill.
Och i detta fallet skulle inte jag kunna ändra hästens fokus då man knappt hörde sina egna tankar pga. speakers och handlers/ägare som ropade och stojjade runt omkring.
Skuggan på halsen håller jag också med om, men inget som berör mig, så jag uppskattar att du tog upp det.
Men som som du skrev, det är svårt att undvika oönskade skuggor, speciellt då man som fotograf inte har någon som helst kontroll utan bara får ta vad man kan få.
Jag prova denna i lite svalare toner men då blev hästen ganska platt och tråkig i mina ögon.
Kontrast kan jag annars hålla med om, men det är svårt att avgöra då alla skärmar är olika och i min ser den ut att ha ganska bra kontrast.
Men uppskattar ändå kritiken. :)
#2 Ingen tanke mer än att fotografera ett fint porträtt under de omständigheterna som var.
Detta var som sagt på "framridningen/framhetsningen" under Blommeröds arabshow i somras, så hade ingen kontroll och både hästar och handlers rör sig i 120.
Hade detta varit en kontrollerad fotografering hade jag ändrat på mycket i bilden.
/ Line Kinnari
För att säga mitt så tilltalar den mig inte så mycket då den känns lite "som alla andra", håller med om det mesta de tidigare skrivit, Bilden känns även överexponerad främst i pannan vilket stör lite. Men jag älskar ditt färg och tonval, tycker den passar bra i en varm ton, bakgrunden passar motivet samt du har fått till fin skärpa och djup i bilden! :) Rent tekniskt tycker jag om den, men tyvärr föll inte det "artistiska" mig i smaken.
Jag hade försökt ta tillbaka lite täckning i pannan. Inte helt glad i färgskalan heller, skulle gjort den lite svalare.
-----------------------------------------------------
Nya bilder varje måndag, följ mig gärna på Facebook.
#4 Håller faktiskt med om det första, det är inget speciellt foto egentligen, men jag gillar den ändå ;P
Tack! :)
#5 Det har du rätt i, det var inget jag märkte faktiskt.
Som sagt provade jag den svalare, men då kändes den platt. Däremot kanske jag skulle kunnat ta bort lite av den gula tonen men ändå försöka hålla kvar värmen. Jag vet inte.
Tack för kritiken :)
/ Line Kinnari