Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 13-lag-moral-och-etik
Läst 648 ggr
elineek89
3

Lagar & regler gällande publicering.

Hej! 🙂

Jag har precis börjat åka runt på hopptävlingar och fotografera. Nu har jag kommit till ett dilemma.. Jag har inte hunnit med så många tävlingar och inte kunnat se hur stort intresse det finns för försäljning av tävlingsbilder. Jag har två frågor som dyker upp i texten.

Jag kontaktade en ridklubb i närheten och frågade om dom hade bokat in en fotograf till deras tävling eller om jag fick komma dit.

Dom krävde att man skulle sponsra med produkter/bilder till ett värde av 500:- per dag.. (2 dagars tävling)

Fråga #1: Hade ni gått med på detta eller skippat tävlingen? (jag förstår ändå deras tänk, att dom vill tjäna nåt på att ha en fotograf där)

Det som är svårt med att fota hästhoppning är ju att man inte kan garantera bra bilder på exakt alla ekipagen. (man rider ju bara en gång med en häst i en klass) Om jag då ska sponsra vinnaren med bilder till ett värde av 500:- så kanske man inte ens lyckades få till bra bilder på just vinnaren..

Hur skulle ni ha gjort? Hjälp mig gärna för jag har aldrig hamnat i denna sits tidigare.. Är bra att veta till flera gånger också om man får ''lov'' att sponsra för att få lite publicitet under tävlingar.

Fråga #2: Om dom skulle hitta någon annan fotograf före innan jag gett något besked, får jag som ''hobbyverksamhet:are'' åka dit ändå och fotografera och sälja bilder via min hemsida trots att dom har annan fotograf inbokad, om jag inte gör reklam för mig själv under tävlingsdagarna?

Anledningen till att jag kontaktade dom var att jag ville få godkänt till att sätta upp lappar om vart man kan se mina bilder efter tävlingarna, om jag inte hade kontaktat dom så får man väl åka dit och fota bäst man vill utan att göra reklam för sig? Finns andra sätt att sprida reklam än just på tävlingsplatsen.
**
Rätta mig gärna om jag har fått vissa saker om bakfoten, jag är som sagt väldigt grön på detta och uppskattar alla tips och vägledningar ni kan bidra med! :)**

Lång inlägg.. Hoppas någon har tid att läsa iaf! ^^

Trongutten
0

Har ungefär samma frågor, så jag följer denna :)

/ Josefin
Följ mig gärna på min blogg, htt://josefintimmes.blogg.se

Miidaz
0

Har oxå samma frågor så skriver för att hitta tillbaka. :)

bigenius
0

Svarar lite snabbt då jag egentligen inte har tid att skriva just nu :)

Dom sa väl ändå inte att du skulle sponsra vinnaren med bilder för 500:- utan det var ju 500:- per dag (vilket för mig är 5 bilder i lägsta upplösningen) och en dag har ju en vinnare i varje klass. Det är klart att det finns tillfällen där du helt enkelt inte fick någon bild på vinnaren, det är ju inget att göra någonting åt.

Om du inte ska fotografera inne på banan behöver du inte ringa och fråga, det gör aldrig jag vid dom tillfällena. Ska du däremot sätta upp lappar bör du så klart fråga.

Om lappar inte är ett alternativ är det smart att ha visitkort med dina kontaktuppgifter på. Det kommer alltid fram folk som frågar om man säljer bilder.

Ett annat förslag är att helt enkelt trycka en t-shirt med ditt namn och webbadress på ryggen, går att fixa ganska billigt idag.

Slutligen, du får åka dit och fotografera och sälja utan att fråga trots att dom har annan fotograf :)

sderstrm
0

Följer denna då även jag är nyfiken på svaren!

Jag har också en liten fundering som skulle kunna kopplas ihop med inlägg #0. När ni sponsrar en klass med bilder, ger ni då de vinnande ekipagen digitala bilder eller utskrifter? Och hur sker "leveransen" av dessa?

suchthefool
0

Jag har gjort både och, det är ju helt upp till dig och klubben du sponsrar. Trevligast är väl kanske alltid med en utrskrift men det innebär ju lite mer jobb och kostnad från din sida. Levererat digitala bilder via mejl och ja, ska de ha utskrift så skickas det ju hem. Däremellan har iaf jag haft så att de får välja mellan de bilder jag fick på dem under dagen.

/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus

Besök gärna min blogg eller facebooksida!

FotoAlle
0

När vi sponsrar så gör vi det med presentkort på en 20x30 print. Vinnaren får välja valfri bild i vår webshop, anger sin rabattkod och sen går resten med automatik så vi behöver inte göra något alls. 

Bilden skickas per automatik till Crimson för framkallning och Crimson skickar en i sin tur bilden till kunden.

Anna
3

Jag har nog aldrig fått som krav att jag ska sponsra vinnarna. Däremot erbjuder jag det ofta själv; i utbyte mot att varje vinnare i samtliga klasser/kategorier får en valfri bild, vill jag ha bra reklam i både högtalarna under tävlingshelgen samt utskrivet i ryttarmeddelandet. Det brukar funka bra och bli väldigt populärt.

Du FÅR åka dit och fotografera även om de har annan inbokad fotograf på plats, men jag skulle personligen akta mig för att sälja. Det beror nog på vilken klubb det handlar om - vissa bryr sig mindre medan andra reagerar och tycker att du borde frågat först, t.ex. Jag har varit med om det. Så visst FÅR du fota och sälja, men enligt mig är det viktigt att behålla ett bra namn, även om det betyder att du kanske inte kan sälja från just den tävlingen. Regler och lagar i all ära, men ibland tycker jag etik och moral går först.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se