Varför RAW?
Jag bara undrar - _varför_ fotar många av er tävlingar i RAW?
Jag vet faktiskt inte varför. Men jag tycker om det och kvalitén blir mycket bättre!
Besök gärna min blogg!
Jag gjorde det i början men sen insåg jag att det var ganska dumt och motarbetade mig själv. Så nu fotar jag i jpeg. Att jag började i RAW på tävlingar var för att jag har fotat med det i över ett år, men då har jag inte riktigt fotat så mycket tävlingar innan (förutom travsport då) och då har det ju lämpat sig jättebra med RAW.
Rent kvalitémässigt föredrar jag RAW framför jpeg, tycker man ser en klar skillnad sedan man bytte. Men på tävling behövs det inte anser jag. Dels klarar kameran att prestera bättre och ja, det är ju bara att ställa in rätt inställningar så behöver bilden ändå inte redigeras något speciellt.
Min kamera blir heeeeelt klart mkt slöare av RAW och bilder per sekund fungerar inte alls lika bra som med jpeg.
/ Malin, medarbetare på Hästfoto iFokus
Besök gärna min blogg eller facebooksida!
Kvaliten.
Tävlingar fotograferar jag inte i RAW - det blir för mycket jobb för mig i efterhand tycker jag. Visst är kvaliteten verkligen att föredra, men tävlingsfoto är lite mer "massproduktion" (i brist på bättre ord) enligt mig och JPEG duger gott och väl till detta.
Vid andra fotojobb och bokningar hos t.ex privatpersoner eller till reklamjobb fotar jag, i så stor utsträckning jag kan, RAW.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
kör alltid raw, i vissa fal raw + jpeg då jpeg levereras direkt ut till webgalleri så att press får tillgång till bilderna väldigt fort.
Om det tar för lång tid att redigera raw så behövs ett bättre arbetsflöde. jag redigerar 300-500 raw i timmen genom att använda rätt verktyg och script för det jag vill göra.
// Mathias Eriksson Event-bilder.se