dålig kvalite?
Hej! det är såhär att jag har lite smått börjat sälja bilder, men mina bilder går inte att skriva ut så att de blir tillräckligt bra kvalite. Jag fota i JPG då jag aldrig riktigt förstått mig på RAW, testade de ett tag med de slutade med att jag inte ens kunde maila iväg bilderna :/
har ni något tips?
Vad har du för kamera?
Det finns ofta olika JPEG-inställningar att välja på, du kanske har valt den med sämst kvalitet.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag har en Nikon D3100, jag har alltid haft på hög.
Redigerar du bilderna mycket efteråt?
Fotar du med väldigt högt iso?
Mycket och mycket.. Jag lägger på lite skärpa och ändrar lite i kurvor, inland beskär jag bilden också. Nej det kan jag inte tycka, i ridhus har jag väl max 400.
Skulle du kunna ladda upp ett original någonstans så man får kika på det?
Självklart! Gör det när jag kommer hem :)
Vad skriver du i för upplösning?
http://help.adobe.com/sv_SE/photoshop/cs/using/WSfd1234e1c4b69f30ea53e41001031ab64-7945a.html
Särskilt en beskärd bild kanske inte kan skrivas ut i så stor format som du kanske önskar utan att man tummar på kvalitén.
Det ser inte ut som om det är något fel på kameran. Bilden är oskarp pga inställningarna och ljusförhållandena, om det är det du syftar på med "dålig kvalitet"?
Om du fotar utomhus i bra ljus, blir du fortfarande missnöjd med bilderna?
Så här är det, jag skulle beställa några bilder från Fujidirekts hemsida, och så stod det att bilden är lågupplöst, och när jag snackade med dom i affären så sa dom att de berodde på dålig kvalite.
Utomhus blir de defenitivt bättre :)
Hur stor (i pixlar) blir en originalbild för dig? Jag tvivlar på att dina original är för lågupplösta för att förstora, då din kamera har 14 megapixlar vilket absolut ska räcka. Jag har själv en D200 med "enbart" 10 megapixlar (en originalbild får dimensionerna 3872x2592 pixlar) och förstorar i upp till 50x70cm med fina resultat.
Du kanske har råkat beskära dem, förminska dem eller spara dem med sämre kvalitet när du redigerat dem?
Sedan finns det även två olika uppladdningsverktyg när man beställer från Fujidirekt, en "Snabb" och en "Normal". Väljer man snabb komprimeras bilderna man laddar upp för att det ska gå så snabbt som möjligt. Väljer man normal läses hela bildinformationen in och bilderna förblir okomprimerade, vilket gör att de kan tryckas i större format.
hur/vart ser jag hur stor bilder är? ☺️
I t.ex Photoshop kan du gå in under Image - Image size (Bild - Bildstorlek på svenska antar jag?), så får du fram pixeldimensionerna.
Har du Mac kan man även högerklicka på bilden på din dator och välja "Get info" (Visa info) så får du upp info om bl.a bildstorlek. Har du Windows gör du samma sak men väljer "Properties" (Egenskaper). :)
en original bild för mig har 4608x3072 :)
Ja, som du ser är det inte bilderna det är fel på, du kan förstora hur stort du vill i princip. Är du säker på att du väljer rätt uppladdningsmetod när du överför bilderna till Fuji? Och att du inte sparar bilderna felaktigt efter redigering?
Tänk på hur många pixlar per tum den har också. Jag fick gå in och ändra det när jag skulle skicka efter bilder på crimson. Men det var inget som syntes på kvalitén.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus