Hästfoto iFokus

Hästfoto

Etikett: 09-fotoutrustning
Läst 453 ggr
Lininaa
0

Filter ..

Jag har inte hunnit köpa filter till min kamera än , men tror att jag tänker göra det snart . Mest ska jag väl ha det för att skydda linsen och jag väljer mellan UV-filter och Skylightfilter . Vilket har du ? Just nu lutar det mot Skylight då jag tycker att det verkar bättre , fast egentligen vet jag inte varför (x . Tycker ni att det är nödvändigt med filter ? Vilket märke rekomenderar ni ?

Jag har kollat lite smått på Hoya Filter 1B Skylight 67mm Hmc , men så såg jag att det fanns Hoya Filter 1B Skylight 67mm Hmc Super också , det var inte särskilt mycket dyrare , men jag förstog inte riktigt skillnaden . Någon som kan förklara ? (:

Lininaa
0

Är det ingen som vet något eller kan rekomendera något ? :O

AnnaJohansson
0

Jag har ett Hoya UV HMC :) Tycker det inte verkar vara någon större skillnad så du kan egentligen ta det som är billigast!

Anna
0

Jag har ett motljusskydd istället när jag fotograferar.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

AnnaJohansson
0

#3 Jag har också motljusskydd, men filter är som en billigt försäkrig på objektiven, om det t ex skulle bli en repa där fram på objektivet så kostar det en massa pengar. Men blir det en repa på filtret kostar det ca 250;- att byta ut ;D

Lininaa
0

#2 Okej (:

#3 Hm , okeej .. Har du alltid på det då ? Eller bara när "det behövs" ?

Anna
0

#4 Yes, men mitt objektiv är helförsäkrat, med en självrisk på 195kr. Så går det sönder blir det bara att betala 195kr så är det ordnat!

#5 Ja det har jag alltid på.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se